Jaguar XE 3.0 S

- 25 augustus 2015

Overnamekandidaat

Overnames pakken soms slecht uit, maar er zijn ook succesverhalen. Toen het oer-Britse Jaguar in 2007 werd ingelijfd door Tata, stonden enkel verouderde modellen in de prijslijst, die de strijd met de concurrentie niet meer aan konden. De bezem ging door het gamma en een flinke lading nieuwe modellen kwam op de markt. Om de verkopen nog meer op te stuwen, is het nodig om ook een relatief betaalbaar model in het gamma te hebben. Ooit werd dit al geprobeerd met de weinig succesvolle X-Type, waar men aan de andere kant van de Noordzee liever niet aan herinnerd wil worden. De geheel nieuwe XE moet de strijd aan gaan met de drie premium sedans in het D-segment: de C-Klasse, 3 Serie en A4. Hij is met diverse motoren en transmissies verkrijgbaar. Wij reden met het - voorlopige - topmodel om te zien of de XE hitpotentie heeft.

340 pk
450 Nm
250 km/h
5,1 s
11,1 (8.1) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 39.990
€ 78.764
€ 1.444 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Tesla Model 3 Long Range

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Subaru WRX STi 2.5T Sport Executive