Meer dan alleen een mooi snoetje
Met de DS3 heeft Citroën overduidelijk de MINI in het vizier. Met enkel een hip uiterlijk kom je er echter niet. Toen we voor het eerst met de DS3 onderweg waren, kon ons het weggedrag al bekoren. Dit is door fine-tuning enkel maar beter geworden. Zo strak en direct als de MINI is de auto niet, maar hij komt er wel dicht bij in de buurt. De auto stuurt geweldig direct en met veel gevoel, zonder dat het stuurwiel uit de handen klappert op een klinkerweg. Helaas is de vering en demping aan de stugge kant, wat als gevolg heeft dat de auto wat dribbelt op oneffenheden. Op lange, egale snelwegkilometers merk je hier niet zoveel van, maar over richels en andere hoogteverschillen in het wegdek moet je regelmatig corrigeren. Wat meehelpt aan het sportieve gevoel, is wat er onder de motorkap huist. De door ons gereden uitvoering is enkel te bestellen in combinatie met de 110 pk sterke PureTech benzinemotor. Deze motor kenmerkt zich door zijn soepele loop en de vlotte afgifte van het vermogen. Bij 1.500 toeren per minuut is het maximum koppel van 205 Nm al beschikbaar. Hierdoor lijkt het niet alleen alsof er meer vermogen in het blokje zit, maar ook vergeet je dat hij slechts drie cilinders en een inhoud van net geen 1.200 cc heeft. De standaardsprint moet in 9,6 seconden volbracht zijn en ook voor de topsnelheid van 190 km/h hoeft hij zich niet te schamen. Voor een laag verbruik zou een zesde versnelling een goede toevoeging zijn, maar puur op het oor heb je hem niet nodig; bij '130' is het geluidsniveau nog steeds laag.