Alfa Romeo 4C Spider 1.750 TBi

- 12 september 2015

Goede zit

De Spider is zo'n 80 kg zwaarder dan de Coupé. De monocoque is van het stevige koolstofvezel gemaakt en de carrosserie is, net als bij de Coupé, opgetrokken uit aluminium. De open versie is voor de veiligheid wel verstevigd en dit kost kilo's. Bovendien is de auto net wat luxer aangekleed dan zijn dichte broer. Zo is er een laag leer over het dashboard heen getrokken en zijn zaken als parkeersensoren aanwezig. En dat laatste is geen overbodige luxe, want de auto is door de lage zit behoorlijk onoverzichtelijk. Die lage positie heeft ook veel voordelen, want als je eenmaal plaats hebt genomen, zit je ook echt goed. De stoel omarmt je en ook langere personen kunnen hun benen prima kwijt. Hoofdruimte is er voldoende en met mijn 1,93 m keek ik niet tegen de daklijn aan, waar je bij sommige cabrio's nog wel eens last van hebt.

Het dak is eigenlijk een groot woord voor het opvouwbare doek dat over de Spider wordt gelegd. Toch houdt de auto in gesloten vorm behoorlijk wat geluiden buiten. Wil je dakloos rondrijden, maar het dak wel meenemen? Dan vouw je het gewoon achterin het opbergvak dat voor kofferbak door moet gaan. De toch al geringe ruimte is dan wel al behoorlijk benut, dus het wordt proppen als er ook nog een weekendtas mee moet. Het moge duidelijk zijn dat je de 4C Spider niet koopt om het praktische gemak, maar twee bekerhouders zijn gewoon aanwezig en kun je eventueel ook benutten als telefoonhouder.

240 pk
350 Nm
257 km/h
4,5 s
onb (6.9) l/100km
161 g/km
F
22%
€ 81.550
€ 86.293
€ 1.582 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • 2014 - Alfa Romeo 4C Coupé 1.750 TBi