Premium prijskaartje
Zijn goede rijeigenschappen en het feit dat er een BMW-logo op de motorkap huist, zullen voor veel mensen de beweegreden zijn om de auto aan te schaffen. Dit zijn ook gelijk de twee redenen die deze auto tot een bijzonderheid maken binnen het segment, want een premium midi-MPV bestond tot nu toe nog niet. Er hangt ook een premium prijskaartje aan de auto, want de door ons geteste auto gaat voor niet minder dan 49.456 euro met je mee. Het High Executive pakket, panoramadak en parkeerassistent met camera zijn dan aanwezig, net als een remhulp die voetgangers en ongelukken kan detecteren. Dieselen kan ook goedkoper met een lichtere motor, zoals de 214d met 95 pk, die minimaal 34.650 euro kost. De 216i benzine is het goedkoopst en wisselt voor minstens 30.412 euro van eigenaar.
De toekomst zal uitwijzen of de Gran Tourer een vuist kan maken tegen de brave midi-MPV's die tot nu toe bekend waren. Wellicht dat merken als Mercedes en Audi op ideeën komen en er een premium segment ontstaat, maar tot dan kan de huisvader, op zoek naar nét dat randje sportiviteit en luxe, uitstekend terecht bij de BMW-dealer. De verkoopcijfers van de Active Tourer hebben al bewezen dat er vraag is naar een dergelijke auto en net zoals Porsche met de Cayenne veel geld ophaalde om te investeren in de door puristen gekoesterde modellen, kan BMW met de winst weer auto's voor de liefhebbers maken. Want hoe goed de Gran Tourer ook is, dat is hij in elk geval niet.
- Genoeg ruimte
- Bovengemiddelde rij-eigenschappen
- Zelfs beladen behoorlijk zuinig
- Vrij dure optiepakketten
- Toegang tot achterste zitrij niet optimaal