Plus de luxe
Toch is de grootste metamorfose niet aan de buitenkant van de auto te vinden. De Espace is voor de ingenieurs een toonzaal geworden van de progressie die het Franse merk doormaakt. Samen met de aanstaande Talisman moet de auto een soort luxere sectie binnen Renault gaan vormen. Onze testauto miste al geen enkele optie, maar ook in de kaalste uitvoering is de Espace een heel complete auto met veel luxe aan boord. Haal alle gangbare technische snufjes op het gebied van veiligheid, parkeren en comfort in gedachten en het zit op deze auto. Doe daar massagestoelen voorin of elektrisch neerklapbare stoelen achterin bij en je krijgt een idee van het luxeniveau.
Middenop het dashboard prijkt een touchscreen ter grootte van een iPad, dat als een verlengde van de middentunnel omhoogsteekt. Eindelijk is er eens een merk dat bedenkt dat het voor navigatie prettiger is om een eind voor je uit te kunnen kijken, in plaats van heel breed te kunnen kijken. Het scherm staat dus hier in portretformaat, met de langste zijde verticaal. Verder springen de gebruikte materialen er echt uit. Mooi afgewerkt leer, aluminium en pianolak maken van het interieur een heus plaatje. De afwerking is secuur uitgevoerd. Om die reden valt het wel tegen dat er tijdens het rijden toch nog wel eens wat kraakt en de bijrijdersstoel bij 10.000 gereden kilometers al gebruikerssporen heeft. Dat past totaal niet bij de uitstraling van het interieur.