Puur rijplezier
Wij durven het wel aan om te zeggen dat de nieuwe Civic Type R op dit moment de enige hot hatch is die puur gericht is op zoveel mogelijk rijplezier en zo snel mogelijk van A- naar B te rijden. Het onderstel is in de normale stand al verre van zacht. Hoewel hij kleine oneffenheden wel wegwerkt, stuitert hij over drempels. Druk je de '+R-knop' in, dan wordt de demping en vering direct ultrastijf. Ook de besturing en gasrespons worden directer. Op de openbare weg is deze stand alleen prettig als de ondergrond geheel geƫffend is. Zelfs klinkers lijken springschansen. In deze modus openbaart de auto zich als een echte racer. Eerder dit jaar reden we met de 308 GTI. Met 270 pk blijft hij wat achter op de Civic en ook op koppel moet hij zijn meerdere erkennen in de Japanner. Voor dagelijks gebruik is hij uitermate geschikt, waarbij je bij de Honda behoorlijke concessies moet doen op het gebied van rijcomfort.
Op het circuit staat de Peugeot zijn mannetje, maar de Civic overtreft hem ruim. Dit blijkt uit de recordtijd die hij onlangs zette op de befaamde Nordschleife. Op de openbare weg is het enorme vermogen op enkel de voorwielen niet volledig te gebruiken. Zeker op nat wegdek moet je uiterst voorzichtig omspringen met het rechter pedaal. Al snel slaan de wielen door en heb je zelfs in de derde versnelling nog kans op wielspin. Aandrijving op alle wielen zou een oplossing kunnen zijn, maar dat maakt de auto minder extreem. Remmen doet de auto uitermate goed. Dankzij de forse Brembo's staat de auto in no-time stil.
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
Mercedes-Benz A-Klasse A 200 7G-DCT Progressive
Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
MINI Cooper S 5-deurs
Ford Focus Electric Titanium
Infiniti Q30 1.5d Premium Tech
Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive
Lexus CT 200h Luxury Line