In vier smaakjes
Voor de Nederlandse markt is de Touran in vier smaakjes leverbaar. Benzinerijders kunnen uit een 1.2 of 1.4 TSI kiezen, terwijl dieselrijders voor de 1.6 of 2.0 TDI kunnen opteren. Wij reden met de 150pk en 250Nm sterke 1.4 TSI gekoppeld aan een zeventraps DSG transmissie. Deze combinatie kennen we uit diverse andere Volkswagen modellen en ook in de Touran weet de aandrijflijn te overtuigen. Het blokje is opvallend stil en voldoende soepel om de 1.376kg wegende Touran adequaat voort te bewegen. In theorie is het mogelijk om in negen tellen naar 100km/h te accelereren en een topsnelheid van 209km/h te bereiken, maar in de praktijk laat je zulke gekkigheid wel uit je hoofd. Door de comfortabele onderstelafstemming ben je eerder geneigd om gemoedelijk van A naar B te cruisen.
Rijden doet de nieuwe Touran als een doodnormale personenauto. Van het hogere zwaartepunt merk je weinig. Veel busjes met hoge opbouw neigen naar een stoterig en deinend rijgedrag, maar van dat alles heeft de Touran geen last. Met de ogen dicht zou je denken met een gewone stationwagon op pad te zijn. De optionele variabele demping biedt permanent een goede mix tussen afrolcomfort en stabiel weggedrag. Ten opzichte van de voorganger helt de Touran minder over en zelfverzekerder op de weg. Dat laatste zal vooral ons politiekorps goed bevallen. Het MQB-platform biedt daarnaast nieuwe veiligheidsfeatures die tot nu toe niet voor de Touran beschikbaar waren. Een adaptieve cruise controle, dodehoeksensor met uitparkeerassistent en trailer assist behoren nu tot de mogelijkheden.