Weer bij de tijd
Om niet bij de concurrenten, zoals de S-Klasse en A8, achter te blijven, moet het ook vanbinnen tiptop zijn in BMW's paradepaardje. En dat is wel aan het merk besteed, want het interieur is bekleed met prachtige materialen en een grote lading leer. De gestikte zetels zijn prachtig en zoals het hoort in het topsegment zitten ze uitstekend, ook tijdens een lange rit, zodat je uitgeruster uitstapt dan dat je ingestapt bent. De mogelijkheden voor de sfeerverlichting zijn nog verder uitgebreid, waardoor je 's avonds denkt in een luxe loungebar terechtgekomen te zijn. Zelfs de boxen van het sublieme Bowers and Wilkins geluidssysteem (4750 euro) veranderen subtiel van kleur. Hoewel er opties ter waarde van een dikke 1 Serie op de auto zijn gesleuteld, schitteren geventileerde zetels en stuurverwarming door afwezigheid. We rijden in de normale 730, er is ook een variant met verlengde wielbasis. In de versie met normale wielbasis hebben twee volwassenen achterin niets te klagen, maar de verlengde versie doet er graag nog een schepje bovenop.
Voor CEO's en hoogwaardigheidsbekleders die gereden worden is de extralange 7 een must, want dan kunnen de zetels achterin ook elektrisch versteld worden en heb je zelfs een voetensteuntje en tafeltje tot je beschikking. Via de tablet in de armsteun is dit allemaal te bedienen en kun je ook de sfeerverlichting aanpassen. Een WIFI-hotspot maakt het geheel af, zodat er aan boord van de BMW gewoon doorgewerkt kan worden. En wil je tussendoor een hapje eten? De persoonlijke assistent kan een restaurant opzoeken en het adres direct in de navigatie zetten. De communicatie met de mobiele telefoon gaat soms nog wat stroef, af en toe is er geen verbinding te krijgen of is muziek via bluetooth niet af te spelen. Een software-update moet hier een oplossing voor bieden.
Terwijl bij zijn voorganger te merken was dat hij qua afwerking en materialen niet meer helemaal mee kon komen met de concurrentie, heeft BMW de zaken weer goed voor elkaar in het nieuwe model. Het verschil met een 5 Serie is alleen niet zo groot als dat tussen een S-Klasse en E-Klasse, daarvoor zijn er nog teveel luxe-opties óók op de Fünfer leverbaar.