Zakelijk verantwoord
De nieuwe XF heeft zijn fraaie uiterlijk en het mooie interieur zeker mee. Maar hoe goed de auto ook is, zakelijk succes in Nederland is daarmee niet verzekerd. Of je hier slaagt, hangt tegenwoordig vooral af van de vraag of er een bijtellingsvriendelijke variant te verkrijgen is. Jaguar heeft (nog) geen hybride-aandrijflijn, laat staan een volledige elektrische variant in de schappen liggen. Om toch een zo laag mogelijke uitstoot te genereren, is een zuinige tweeliter motor in het vooronder van de XF gelepeld. Deze dieselmotor levert 180 pk en 430 Nm koppel. Dankzij het relatief lage gewicht - 1.595 kilo bij een autolengte van bijna vijf meter - sleurt hij de auto in 8 seconden naar de '100' en stopt hij met versnellen bij bijna 230 km / u. Mede dankzij de goede geluidsisolatie valt het geluid dat doordringt tot de inzittenden beperkt. Natuurlijk hoor je bij een rappe acceleratie dat er een zelfontbrander onder de motorkap ligt, maar hinderlijk wordt het nooit. Volgens de fabriek moet een gemiddeld verbruik van 4,3 liter per 100 kilometer mogelijk zijn. In de praktijk is een waarde van 7,2 liter per 100 kilometer eenvoudig te halen, waarbij de verbruiksmeter op lange snelwegritten een gemiddelde van ruim onder de 6 liter per 100 kilometer aangeeft. Bestel je de XF met de 2.0d in combinatie met een handbak en met 163 pk, dan is hij goed voor 21 % bijtelling. Ten opzichte van de door ons gereden auto mis je de automaat en ga je 0,8 seconden minder snel naar de honderd. Daarmee laat Jaguar zien dat een zakelijk interessant model niet direct betekent dat je op een houtje moet bijten als het gaat om motorprestaties.