Tesla Model S P90D Ludicrous

- 31 augustus 2016

Achtbaangevoel

Als autoliefhebber wil je weten hoeveel vermogen de motor levert in de auto die je rijdt. Dit is relatief eenvoudig te meten bij een auto met een verbrandingsmotor, maar bij een auto met een elektrische aandrijving gaat dat minder makkelijk. Toch geeft Tesla een maximum vermogen van 700 pk en een koppel van 930 Nm op. Uit verschillende vermogenstests komen echter variërende waarden - zowel hoger als lager dan opgegeven - naar voren. Waar het écht om gaat, is natuurlijk de prestatie die de auto kan leveren door het vermogen in dit geval op alle wielen los te laten. Bestel je hem als P90D, dan moet de 100 km / u in 3.3 seconden worden aangetikt. Kruis je Ludicrous aan op de bescheiden optielijst, dan gaan daar nog eens drie tienden van een seconde van af. Op papier is dit gegeven al indrukwekkend, maar in de praktijk is het spektakel nog vele malen groter. Als je met een auto als een McLaren 650S de standaardsprint aflegt - die het in dezelfde korte tijd zou moeten kunnen doen - dan gaat dat gepaard met een hoop kabaal en om grip smekende banden. In de Tesla zijn de enige geluiden die je hoort de ietwat fluitende elektromotoren en windgeruis. Het gevoel dat je krijgt in je lichaam is onbeschrijfelijk, al doet het denken aan een snelle achtbaan. Met deze prestaties loopt de auto ten opzichte van de conventioneel aangedreven concurrenten ver voor. Geen van de RS'en, M's en AMG's in het D-segment hebben een dusdanige acceleratie en zullen de Tesla pas voorbij steken als deze zijn afgeregelde topsnelheid van 250 km / u heeft bereikt. De Amerikanen laten des te meer zien dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn.

700 pk
930 Nm
250 km/h
3,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 84.100
€ 0
€ 0 / maand
€ 0 / kwartaal
  • 2023 - Tesla Model S Plaid

  • 2018 - Tesla Model S 100D All-Wheel Drive

  • 2014 - Tesla Model S P85 Performance Plus