De tijd tikt door
Het interieur was in 2012 tijdens de introductie hip en hightech. Inmiddels zijn we zes jaar verder en merken we dat de ouderdom toeslaat. De knoppen op en aan het stuur doen verouderd aan en de R-Link multimedia kan niet zo goed overweg met per USB-kabel aangesloten media-apparaten, zoals een iPhone. Bovendien behoort Apple CarPlay niet tot de mogelijkheden. Wel zit het interieur nog steeds erg goed in elkaar. De materialen zijn voor het b-segment goed te noemen en het geheel is vrij van kraakjes en piepjes.
Bovendien heb je door het hoge dak een erg ruimtelijk gevoel binnenin de Zoe. Het maakt de auto lastig in een hokje te plaatsen, omdat de auto groter aandoet dan hij is. Ook achterin kun je als volwassene het best goed uithouden. Zoals gezegd heb je aan hoofdruimte geen gebrek, maar ook de beenruimte is goed te noemen. Doordat je meer rechtop zit, dan in bijvoorbeeld een Renault Clio, heb je ook minder beenruimte nodig. Ook de kofferbak is praktisch, hoewel je een behoorlijke tildrempel hebt. De testauto is voorzien van het - overigens erg goede - Bose audiosysteem en dat betekent dat de laadbodem een versterker herbergt. Dat kost dus wel enige liters binnenruimte, net als de lange laadkabels.
Waar de binnenruimte doet denken aan een auto die het B-segment ontstijgt, lijken de stoelen juist weer uit het lagere A-segment te komen. Ze zijn niet zo uitgebreid verstelbaar en vrij vormloos. Het maakt dat de ondersteuning van rug en benen niet optimaal is, wat we merken tijdens een lange rit naar Friesland en terug. Het verbaast ons dat de stoelen na al die jaren niet zijn verbeterd.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One