Mercedes-Benz A-Klasse A180 CDI CVT Avantgarde

- 10 augustus 2006

Het rijden

De geteste A-klasse is voorzien van de 180 CDI motor met CVT. Oftewel Continu, Variabele Transmissie. Kortweg zou je het kunnen omschrijven als een automatische versnellingsbak, maar daar doe je het systeem toch wat mee te kort. Het is geen bak met 4, 5 of meer versnellingen die automatische geschakeld worden bij een bepaald toerental, maar er is sprake van een duwband die op 2 conisch gevormde wielen loopt. Daardoor heb je dus geen overgang van het ene naar het andere tandwiel, maar kan de band 'al glijdend' over een grotere of kleinere diameter draaien. In het rijden ervaar je dit doordat je geen overgangen voelt van de ene naar de andere versnelling, want die zijn er dus niet. Daarnaast merk je dat bij een gelijkmatige acceleratie het toerental constant blijft en dat is een erg vreemde gewaarwording. Mocht je toch even pittig willen versnellen dan laat de automaat het aantal toeren toch even flink klimmen om meer vermogen beschikbaar te hebben. Met behulp van het C/S-knopje kun je kiezen voor de standaard afstelling of de comfortabele afstelling. De laatstgenoemde stand zorgt voor soepeler wegrijden, meer tractie en vroeger opschakelen en is daarmee ook geschikt als sneeuw- of winterstand. De bak was ook nog handmatig te bedienen, door in de Drive-stand de pook naar links of rechts te bewegen. Op zich prettig als je toch even zelf de touwtjes in handen wilt hebben, maar het handmatig schakelen verloopt wel heel onnatuurlijk, waardoor je toch weer gauw geneigd bent op de volledige automaat over te gaan. Dit komt doordat de links/rechts beweging niet echt praktisch is. Een voor/achter beweging, zoals je deze vaker ziet, is gevoelsmatig handiger.
De motor lijkt met 109 pk voldoende in huis te hebben voor pittig rijgedrag, maar toch valt dit nog wel wat tegen. De auto is, ondanks zijn compactheid, toch nog 1280 kg in lege toestand. Maar eerlijk gezegd lokt deze auto ook niet uit tot dit soort rijgedrag. Je zit in een degelijk interieur en je hebt een fantastische automaat die je comfortabel van A naar B brengt. Neem daarbij dat je (ook in de sportstand) nauwelijks rijwind, motor- of rolgeluiden kunt waarnemen en je verkeert in een oase van rust. Dus dan is het heerlijk om ook je rijstijl op een bijpassende manier aan te passen.
Ook het sturen gaat makkelijk, maar is niet gevoelloos. Je kunt de bochten precies aansnijden of je nu hard of zacht erdoor gaat. Ook wanneer je een bijzonder verrichting moet doen als bijvoorbeeld keren, merk je dat de hele auto er voor gemaakt is om het de bestuurder zo aangenaam mogelijk te maken. Zo gemakkelijk, zo perfect.... heerlijk!

109 pk
250 Nm
181 km/h
11,1 s
onb (5.4) l/100km
142 g/km
G
22%
€ 22.950
€ 36.794
€ 675 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • 2020 - Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • 2018 - Mercedes-Benz A-Klasse A 200 7G-DCT Progressive

  • 2015 - Mercedes-Benz A-Klasse 160 Ambition

  • 2012 - Mercedes-Benz A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Style

  • 2008 - Mercedes-Benz A-Klasse CoupĂ© A150 Avantgarde