Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue TDCi 130 Automaat

- 22 november 2017

Flinke veranderingen

De Transit Custom van voor de facelift reden wij als Tourneo en toen viel ons op dat de ergonomie en de materialen aan boord van de auto te wensen overlieten. We zijn dus blij dat Ford de facelift aangrijpt om het interieur van de Transit Custom eens goed onder handen te nemen. Net als bij de nieuwe Fiesta beschikt de auto nu optioneel over het nieuwe Sync 3 systeem met een groot opstaand multimediascherm. In de Fiesta beviel dit scherm ons al en ook in de Transit bewijst dit systeem zich weer. De reactie op aanraakcommando's is zeer snel en bovendien heb je voldoende aansluitmogelijkheden voor de smartphone. Nog veiliger is om de spraakbediening het werk te laten doen, want met spraakcommando's heb je in mum van tijd de juiste contactpersoon aan de telefoon of de goede bestemming in de navigatie. Bovendien kun je Sync 3 gerust mededelen dat je moet tanken of honger hebt. Een lijst van tankstations of restaurants verschijnt vervolgens op het scherm en wordt ook nog eens voorgelezen.

De materialen aan boord zijn hard, maar daardoor minder aan slijtage onderhevig. Bovendien grossiert de auto in handige opbergvakjes, iets dat de kilometervreter zeker zal gaan waarderen. Wat wel opvalt, is dat de automaathendel verder naar voren lijkt te zijn geplaatst. Daardoor is ruimte ontstaan voor een uitklapbare bekerhouder, daar waar het dashboard in het pre-faceliftmodel veel schuiner afliep. Het gevolg is dat een lange bestuurder eerder met zijn knie tegen het harde kunststof van het dashboard aankomt. De bijrijders hebben hier ook last van, want voornamelijk de middelste inzittende heeft weinig beenruimte.

De laadruimte van de L1/H1 bedraagt zes kubieke meter en daarmee loopt het model keurig in de pas met de directe concurrentie. De praktische bruikbaarheid wordt vergroot door het compartiment dat zich onder de voorbank bevindt en waardoor lange planken ook nog eens gemakkelijk meekunnen. De geteste L2H2 biedt maar liefst 8,3 kubieke meter laadruimte. Met zijn hoogte schuif je een grote boekenkast gemakkelijk rechtop naar binnen en ook hier biedt het schot onder de voorbank uitkomst voor lange voorwerpen. Ook de brede doorgang door de schuifdeur maakt de Transit Custom tot een fijne pakezel.

130 pk
385 Nm
160 km/h
0,0 s
onb (7.2) l/100km
187 g/km
A
22%
€ 0
€ 0
€ 0 / maand
€ 630 - € 680 / kwartaal
  • 2024 - Ford e-Transit Custom en Transit Custom PHEV

  • 2024 - Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue 170 Automaat L2H1 Limited

  • 2019 - Ford Transit Custom Plug-In Hybrid 13,6 kWh Limited