Nog even geduld
Bij de introductie van de Kona is er keuze uit een tweetal motoren. Er wordt afgetrapt met de 1.0 T-GDI met voorwielaandrijving en de 1.6 T-GDI met vierwielaandrijving. De 1.0 liter biedt de bestuurder 120 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In combinatie met de turbo wordt in 12 seconden vanuit stilstand de honderd kilometer per uur bereikt. De 177 pk sterke 1.6 liter motor is standaard gekoppeld aan een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Met een sprint van 7,9 seconden naar de honderd is deze motor een stuk sneller, maar het verbruik ligt dan ook een stuk hoger. Beide motoren maken gebruik van benzine. Op de diesels moeten we nog even wachten. Vanaf januari 2018 komen er twee dieselmotoren beschikbaar. Het gaat om een 1.6 CRDi met 115 pk en een variant met 136 pk. Beiden motoren werken samen met een turbo. De eerste motor wordt gekoppeld aan een zesbak en de tweede standaard aan een DCT-automaat.
We rijden met de 1.0 T-GDI en merken al snel dat de 120 pk ruim voldoende is voor de Nederlandse wegen. Op vrijwel ieder moment beschik je over voldoende koppel om de auto van zijn plek te krijgen. De versnellingen laten zich soepel bedienen en het korte pookje ligt fijn in de hand. Het head-up display biedt ruim voldoende informatie waardoor de ogen vrijwel niet van het wegdek afwijken en ook het zicht rondom is ondanks de aflopende daklijn goed. Hoewel de stoelen comfortabel zitten, schuift het bovenlichaam wel met regelmaat heen en weer in de bochten. Opvallend is dat deze Kona over zowel stoelverwarming als stoelverkoeling beschikt; een luxe die we maar zelden tegenkomen in dit segment. De punten waarop bespaard is, zijn ook duidelijk zichtbaar in de auto. Overal om je heen vind je namelijk harde plastic onderdelen. Ook bij de panelen waar de knieën tegenaan rusten tijdens het rijden; dit kan tijdens een lange rit de nodige irritatie opleveren. Achterin de auto is duidelijk merkbaar dat we te maken hebben met een auto uit het B-segment. Qua ruimte voor de knieën en het hoofd houdt het voor een persoon van 1,90 meter niet over.
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
MG ZS EV Luxury
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense
Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine