Het zit in de details
Vanbinnen is de auto minstens zo origineel. Ten opzichte van de C3 voelt het in de Aircross allemaal nog een stuk beter aan, mede door de mooie bekleding op het dashboard. Het rechtopstaande scherm en de gave luchtroosters - waarin ook weer oranje accenten terugkomen - geven het gehele interieur een unieke ambiance. De telefoon kan gemakkelijk weggeborgen worden in een vakje boven het dashboardkastje. De C3 Aircross grossiert in bekerhouders en opbergvakjes, zodat je geen rondvliegende spullen in de auto hebt.
Het multimediasysteem biedt onder andere navigatie en Apple Carplay. Het duurt na het starten wel even voordat het systeem opgestart is, wat lastig is als je de 360 graden projectie wilt bekijken voor het uitparkeren. De cameraprojectie wordt ook pas weergegeven als de auto in de achteruit wordt gezet, dus bij vooruit inparkeren ben je aangewezen op je eigen inschattingsvermogen. Het multimediasysteem kennen we natuurlijk uit andere modellen van de PSA-groep, maar het valt ons op dat het scherm in de C3 Aircross niet altijd even goed afleesbaar is door de hoek waarin het scherm geplaatst is. Verder vinden we de standaard audio-installatie aan boord van de testauto niet overtuigen. We raden dan ook aan om voor de audio-upgrade te gaan van 400 euro.
De test-C3 Aircross is voorzien van het optionele panoramaschuifdak en dat geeft een heel ruimtelijk gevoel binnenin de auto. Bovendien schuif je het dak met gemak lekker ver open, zodat je op zomerse dagen een fijne luchtcirculatie hebt én een zonnetje op je kruin. Het dak vraagt wel een extra investering van 950 euro.
De stoelen binnenin de C3 Aircross zien er zeer comfortabel en uitnodigend uit en doen een beetje denken aan de fauteuils uit oude Franse zakenauto's als de Renault 25 en Peugeot 604. Als je het hippe motiefje tenminste wegdenkt. In de praktijk blijkt dat de stoelen wel wat gewenning vragen. De rugleuning is harder dan je zou denken en de zitting vrij kort. Bovendien zijn de wangen breed, waardoor de smallere mensen onder ons een beetje heen en weer schuiven. Maar doordat het stuurwiel en de armsteun uitgebreid te verstellen zijn, is het ons gelukt om een comfortabele zithouding te vinden. Maak een uitgebreide proefrit - of proefzit - om uit te maken of dat ook voor jou van toepassing is.
Binnenruimte is er in overvloed en dat is dan ook een groot voordeel van de C3 Aircross. Bij een concurrent als de Mazda CX-3 hebben achterpassagiers een stuk minder been en hoofdruimte. In de C3 Aircross kan uw redacteur van 1,93 m prima achterin plaatsnemen, zonder het hoofd te stoten. Zelfs de aanwezigheid van het panoramadak doet daar niets aan af. Ook de beenruimte is voldoende en voor deze klasse zelfs goed te noemen. Dat geldt ook voor de bagageruimte. De 410 liter inhoud is ook nog eens flexibel in te delen door de aanpasbare laadvloer. De tildrempel is zo helemaal weg te werken.