Schreeuwerig en een vleugje retro
Goed beschouwd zou je de X2 als werkelijke opvolger van de eerste BMW X1 kunnen zien. Het model heeft veel weg van een hoge hatchback en de afmetingen zijn op het oog redelijk vergelijkbaar met die van de cross-over die BMW van 2009 tot en met 2015 voerde. Toch verschilt de X2 wel degelijk qua ontwerp. De auto moet een echt stijlicoon zijn en de strijd niet alleen aanbinden met auto's als de Mercedes-Benz GLA, Jaguar E-Pace en Audi Q3. Ook de Range Rover Evoque moet zich volgens de Duitsers zorgen gaan maken. BMW heeft dan ook alles uit de designkast getrokken om de auto hip, agressief en origineel te doen ogen.
En dat is gelukt, waarbij de kanttekening moet worden geplaatst of al deze uitingen niet iets teveel van het goede zijn. Het ontwerp komt behoorlijk druk over, met veelvuldig aangebrachte vouwen in de panelen, ronde mistlampen en hoekige achterbumper. Tel daar ook nog eens de flitsende Misano Blau metallic lak bij op en het feest is compleet. De logo's die zijn geplaatst naast de achterdeuren zijn een knipoog naar sportcoupés uit het verleden - zoals de 3.0 CSL - wat maakt dat de X2 ook een retrovleugje over zich gegoten kreeg.
Je kunt veel zeggen van het ontwerp, maar het is in ieder geval goed om te zien dat BMW naast de - al jaren zich opvolgende - modellen als de 1, 3 en 5 Serie ook ruimte biedt aan een origineel en spraakmakend model. De reacties op straat zijn in ieder geval goed; in de file zien we aardig wat opgestoken duimpjes voor de X2, iets wat ons al lang niet meer met een testauto is overkomen.