Nog steeds concurrerend
De vorige Citroën C4 Cactus was ontzettend populair. Dit was voornamelijk te danken aan de relatief lage aanschafwaarde én 14% bijtelling voor de diesel. Nu de bijtellingstarieven gelijk zijn getrokken, verwachten wij dat de Cactus niet meer zo populair gaat zijn als voorheen. Toch denken wij wel dat hij nog steeds goed gaat verkopen. De vanafprijs is met 21.990 euro hoger dan die van het vorige model, maar je krijgt er ook meer voor terug. De basisuitvoering van de Cactus, de 'Live', heeft namelijk al 110 pk en beschikt over airconditioning, een neerklapbare achterbank en het hydraulische veersysteem. Mocht je meer willen dan de basisuitvoering, dan hoef je niet meteen failliet te gaan. Veel van de extra's zitten namelijk al inbegrepen bij de overige uitrustingspakketten: 'Business', 'Feel' en 'Shine'.
Deze uitrustingspakketten lopen op in prijs. Wij reden met de meest luxe uitvoering 'Shine', voorzien van de 1.2 PureTech met 130 pk en handgeschakelde zesbak. De prijs van de geteste auto bedraagt ?28.965. Wanneer je dus 6.975 euro bovenop de prijs van de basisuitvoering neertelt, heb je een nagenoeg volledig uitgeruste C4 Cactus met de sterkere benzinemotor. De enige extra's die ten opzichte van de 'Shine' op onze testauto zaten, waren de kleur Emerald Blue (725 euro), dodehoekdetectie (250 euro) en het grote glazen dak (750 euro). Zaken als Keyless Entry, snelheidslimietherkenning, Active City Brake, Lane Assist en een achteruitrijcamera zitten standaard al in het pakket. De Cactus is over het geheel genomen weliswaar iets duurder geworden ten opzichte van het vorige model, maar je krijgt dan ook meer waar voor je geld.