Automaat welkome aanvulling
De 1.2 PureTech motor van PSA heeft zijn strepen inmiddels lang en breed verdiend. Zeker als 130 pk sterke variant weet de motor te overtuigen in souplesse en geraffineerdheid. De auto pakt goed op en weet daarna moeiteloos te versnellen. In tegenstelling tot automaten met een dubbele koppeling merk je natuurlijk wel de overgangen van de verzetten, maar dat gebeurt niet op hinderlijke wijze. In vergelijk met de conventionele achttraps automaat van ZF -die je bijvoorbeeld in de BMW 5 Serie vindt - valt wel iets op: de EAT8 gaat echt alle verzetten af, terwijl de ZF nog wel eens een versnelling overslaat als je op rustige wijze accelereert. Er is dus altijd een baas boven baas, maar in vergelijk met de oudere automaat met zes versnellingen ga je er in de nieuwe 308 grote stappen op vooruit.
Waar de Peugeot nog meer in uitblinkt, is comfort. Wie wel eens bij het Oost-Duitse Frankfurt de grensovergang naar Polen heeft genomen, kan het beamen: je krijgt het idee dat op de betonplaten snelweg nog de tanks van de Russen naar Berlijn banjerden. Toch geeft de 308, uiteraard met aangepaste snelheid, geen krimp. De grote onzuiverheden worden prima opgevangen en daar doen de grote wielen die op de testauto zijn gemonteerd niets aan af. In bochten geven deze wielen en het bijbehorende brede schoeisel juist veel vertrouwen, wat de 308 SW met zijn fijne kleine stuurtje een hele goede bochtenridder maakt.
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2010 - Peugeot 308 GTI
2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline