Ford Transit Connect 1.5 TDCi EcoBlue Trend

Max Veldhuis - 2 november 2018

Vorm volgt functie

Allemaal leuk en aardig natuurlijk dat ontwerp en die gadgets, maar bij een bedrijfswagen gaat het voornamelijk om de functionaliteit. Ook in dat opzicht scoort de Transit Connect goed. We reden de Transit Connect in twee verschillende varianten: de L1 (korte wielbasis) en de L2 (lange wielbasis). De gereden L1 is een 1.5 EcoBlue Diesel met 120 pk en achttraps automaat, terwijl de L2 over dezelfde motor beschikte maar dan met 100 pk en gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen. Eveneens is er een 1.0 liter grote EcoBoost benzinemotor met 100 pk leverbaar, maar daar hebben wij niet mee kunnen rijden. Ford heeft nog geen plannen om de aandrijflijn van de Transit Custom PHEV naar de Transit Connect te brengen.

Wat betreft de rij-eigenschappen wordt één ding meteen duidelijk: de Transit Connect rijdt als een echte Ford. Hij biedt een communicatief stuurgevoel en blijft mooi vlak in de bochten. Je hoeft dus niet meteen bang te zijn dat je lading alle kanten op vliegt. Daarbij is de nieuwe EcoBlue dieselmotor een geraffineerde krachtbron. De 100 pk variant met handbak is adequaat en komt niet echt wat tekort, maar met 120 pk en 270 Nm koppel is hij op z'n best. Zeker in combinatie met de nieuwe achttraps automaat is het zeer comfortabel en moeiteloos rijden. De bak voelt de bestuurder goed aan en schakelt nagenoeg onmerkbaar. De meerprijs van de automaat bedraagt ongeveer 1.500 euro, maar gezien de hoge mate van extra comfort is het voor degenen die écht veel rijden een uitstekende investering. Daarbij wordt het maximale trekgewicht ook hoger met de automaat: tot 1.450 kg. Bij de 100 pk dieselmotor kun je met de automaat zelfs 245 kg méér trekken dan met de handbak. 

De L2 is zo'n 40 centimeter langer dan de L1. Voor de totale grootte van de laadruimte betekent dat een groei van 2.9 naar 3.6 kubieke meter. Standaard is de laadruimte voorzien van verlichting en zijn er meer dan voldoende bevestigingspunten aanwezig waaraan de bagage vastgesnoerd kan worden. Door de schuifdeur en de openslaande achterdeuren is de bagageruimte goed bereikbaar. Bovendien beschikt de nieuwe Transit Connect over een opnieuw ontworpen tussenschot, wat voor 50 liter extra bagageruimte zorgt. Wat betreft de rij-eigenschappen en het verbruik zijn de verschillen tussen de L1 en de L2 miniem, dus bij de eventuele aanschaf loont het vooral om te kijken naar de hoeveelheid ruimte die je écht nodig hebt. Dat is namelijk het enige wezenlijke verschil tussen de twee varianten.

120 pk
270 Nm
0 km/h
0,0 s
7,3 (5.3) l/100km
142 g/km
A
22%
€ 14.762
€ 31.611
€ 580 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal