Het exterieur
Als er een ding typisch is aan deze GT, dan is het de schoonheid van het design. Geheel conform de geschiedenis van het merk, doet ontwerper Bertone zijn goede naam eer aan, door met zijn ontwerp een wonderschone en stijlvolle auto neer te zetten. Een auto die voldoet aan het heersende familiegezicht, met de kenmerkende gril, die de bumper doorbreekt. En ook bij deze GT is goed te zien hoe de galkleurige vlek die voor de nummerplaat gereserveerd is, de auto geen eer aandoet. Dan hebben ze het in Florida toch beter voor elkaar, want daar is alleen aan de achterzijde een nummerplaat verplicht. Het is niet makkelijk om de plek van de GT te bepalen. Als we naar de wielbasis kijken blijkt dat de afstand tussen de beide wielharten (260cm) de GT een plaats gunt tegenover de Opel Astra GTC (261cm). Gaan we echter de lengte van de auto’s vergelijken, dan ontstaat er een verschil in het voordeel van de Alfa. Ondanks de 1 centimeter met bij de wielbasis is de Alfa, tussen neus en kont, 20 centimeter langer, namelijk 449cm tegenover 429cm. Maar deze vergelijking is dan ook een verkeerde, want de GT staat op hetzelfde platform als de Alfa Romeo 156. Dat betekend dat de Opel Calibra, die al sinds 1997 niet meer geleverd wordt, de oplossing van de puzzel geeft. Op dezelfde manier als dat de Calibra naast de Vectra staat, staat de GT naast de 156. Daarnaast heeft de Calibra exact dezelfde wielbasis en lichaamslengte als de GT. Dit is het moment dat de lezers van deze rijtest waarschijnlijk denken, waarom zo omslachtig de positie bepalen? Het antwoord daarop is vrij simpel. Als ik alleen had gezegd dat de GT op basis van de 156 had gestaan, dan was dit stukje tekst veel korter geweest. De Alfa Romeo is te verkrijgen vanaf € 29.950,- voor de 1.8 Twin Spark 16V Impression en loopt tot € 37.945,- voor de 3.2 V6 24V Distinctive. De testauto kost € 35.125,- en dat is dan nog exclusief de opgespoten metallic lak ter waarde van € 650,-.