Een echte E-segmenter
Stappen we in, dan zien we een interieur dat perfect past bij het exterieur van de Mirai. Wat het design betreft is het interieur ook weer onderscheidend ten opzichte van de rest van de modellen van Toyota. De middenconsole doet ons zelfs enigszins denken aan die van de Jaguar I-Pace, een auto waarvan het instapmodel ongeveer dezelfde prijs heeft als de Mirai. De afwerking van het binnenste is van een hoog niveau. De Japanners hebben gebruik gemaakt van mooie materialen en het steekt allemaal goed in elkaar. Doordat de Mirai een vierzitter is, wordt het gevoel van luxe versterkt. Wanneer je gaat zitten in de lederen zetels, valt op dat deze ontzettend zacht zijn. De achterbank spant wat dit betreft de kroon. Het lijkt haast alsof Toyota de Mirai in de markt wil zetten als chauffeursauto. Het interieur is namelijk ook ruim; zowel voor- als achterin heb je meer dan voldoende ruimte. Hier kun je met gemak lange afstanden in doorbrengen. De bagageruimte is met 361 liter zonder mogelijkheden tot uitbreiding wel aan de krappe kant, zeker voor een E-segmenter. Meubels halen bij de IKEA wordt dus een hele opgave met de Mirai.
Een ander puntje van kritiek is de werking van de multimedia. De bedieningselementen zitten waar je ze verwacht en het systeem werkt voldoende snel, maar voor een auto van de toekomst blinkt het niet uit. Daarnaast reageert het touchscreen niet altijd even direct op je input. Voornamelijk tijdens het rijden is dat nog wel eens lastig, bijvoorbeeld wanneer je wil zoomen op de navigatie. Daarnaast missen we Apple CarPlay en Android Auto. Ook was het handig geweest als het systeem waterstoftankstations in de buurt aangaf in plaats van de conventionele tankstations. De Mirai biedt verder in principe alle functionaliteit en connectiviteit die je nodig hebt, het was alleen mooi geweest als het er allemaal wat gelikter uit zag en vloeiender werkte. Om toch te eindigen met een positieve noot: de audio-installatie van JBL met 11 luidsprekers zal menig muziekliefhebber kunnen bekoren.