Rinkelende kassa
Het is altijd weer een heikel punt bij nieuwe Audi's: de prijs. Ook de A1 is niet bepaald goedkoop. De goedkoopste uitvoering met de basismotor is verkrijgbaar vanaf 24.950 euro, maar iedereen weet dat het feestje bij Audi dan nog lang niet op gang komt. De testauto staat namelijk in de boeken voor maar liefst 42.326 euro, met ca. 12.000 euro aan opties. Voor het B-segment is dit ongekend veel geld. Kijken we even binnen de VAG-gelederen, dan staat er voor 28.571 euro een 200 pk sterke Polo GTI op de oprit. Dat is ongeveer evenveel geld als de vanafprijs van de A1 30 TFSI. Het is duidelijk te zien dat Audi de A1 een stuk hoger heeft gepositioneerd, direct in het vaarwater van de al eerder aangehaalde MINI Cooper. Het vorige model concurreerde daar in zekere zin ook al mee, maar met de nieuwe mogelijkheden tot personalisering bij de A1 is de vergelijking met MINI nu nog sneller gemaakt.
Voor 42.326 euro krijg je wel een auto die er zeer gelikt uit ziet en tamelijk wat bekijks trekt. We hadden het al even over de Edition One-uitvoering, die met 8.500 euro een groot deel van de totale meerprijs van de testauto voor zijn rekening neemt. Hier zit wel meteen het volledige S-Line pakket bij inbegrepen, naast Virtual Cockpit, het Connectivity-pakket, de dynamische LED-verlichting en de Smartphone Interface. Hiernaast is onze testauto voorzien van automatische airco, parkeerhulp plus, Drive Select en een prettig klinkend Audi-geluidssysteem. Het is alleen wel opmerkelijk dat de interne navigatie van de testauto niet is geactiveerd, dit kan tegen extra betaling geregeld worden bij de Audi-dealer. Op een auto van meer dan 40.000 euro en met ruim 10 mille aan opties misstaat dit feit behoorlijk.