De cijfers
BMW laat je kiezen tussen de drie benzinemotoren of de vijf dieselmotoren. Het gros van de motoren wordt geleverd met vier cilinders en inhoud van twee liter. Daarnaast zijn de vertrouwde zescilinder-in-lijn motoren met een cilinderinhoud van drie liter leverbaar. Deze laatste motoren zijn enkel verkrijgbaar voor de xDrive30d en M40i en natuurlijk de X3 M en M Competition. De benzinevariant xDrive30i heeft dus gewoon een 2.0 liter viercilinder, anders dan de naam doet vermoeden. Naast dit geweld is er ook een 30e leverbaar met een elektromotor die zelfstanding een afstand van 45 kilometer puur elektrisch kan rijden. De prijs van de X3 start bij 61 duizend euro met een sDrive18d motorisering.
Voor dit geld heb je een stof-/ledercombinatie bekleding, 18 inch standaard velgen, witte lak en halogeenlampen. Typisch een variant die je hoogstwaarschijnlijk in Nederland niet tegen gaat komen, omdat het gros van de kopers de auto graag wat leuker aankleed. Begin je met aankleden en dikkere motoren dan kan je prijs zomaar richting de anderhalve ton gaan lopen. Ben je in de race voor de extreme modellen dan maakt de dealer graag een gespecificeerde lijst met alle prijzen. Het model waarmee wij rondrijden kost precies 100.000 euro. Dit is vooral te danken aan de opties die flink aan de prijs zijn. 20 inch wielen, autopilot, Safety Pack, lederen bekleding, adaptief onderstel, panoramadak en elektrisch verstelbare voorstoelen; allemaal opties waar je gemiddeld 1.500 euro per stuk voor betaald. Ondertussen kijken we er niet meer vreemd van op. Shop je een auto in het premium segment dan betekent dit standaard dat je flink mag betalen voor de extra opties. Niets aan te doen.
Lexus RZ 450e President Line
Tesla Model Y Long Range
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus
Audi e-tron 55 quattro Launch edition
Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line
Jaguar I-Pace EV400 S
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Audi Q5 2.0 TFSI quattro S-tronic Launch Edition
Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio
Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE