Toekomstgerichte technologie
Het interieur van de B-klasse heeft eveneens een behoorlijke metamorfose doorgemaakt. In grote lijnen lijkt het nu op dat van de A-klasse, maar toch zijn er nog een aantal nuanceverschillen. Zo zijn de luchtroosters van de B bijvoorbeeld uitgevoerd in een turbinelook, wat er zeker met de optionele sfeerverlichting erg stijlvol uit ziet. De afwerking is bovendien zeer goed voor elkaar. De gebruikte materialen zien er hoogwaardig uit en geven de premium beleving die je mag verwachten van een Mercedes. Wel is het zwarte plastic op het dashboard en de middenconsole vrij krasgevoelig. Het sportieve thema van het exterieur van de testauto wordt in het interieur voortgezet met rode contrasterende stiksels, het AMG-sportstuur en sportstoelen die uitgevoerd zijn in een combinatie van leer en alcantara. Door de toevoeging van het glazen panoramadak doet het interieur zeer ruimtelijk aan. In de B-klasse zit je voorin royaal, met meer dan voldoende instelmogelijkheden voor de stoelen. Ook achterin kunnen volwassenen prima zitten, met voldoende ruimte voor hoofd en benen. Mocht je nog twijfelen tussen de A- en de B-klasse, dan is dit zeker een punt om in je afweging mee te nemen. De A-klasse is echt een stuk krapper bemeten dan zijn hogere broer.
Mercedes heeft de B-klasse ook voorzien van het nieuwe multimediasysteem MBUX. We kenden het al van de A-klasse en ook hier werkt het fantastisch. De interface ziet er gelikt uit en is op meerdere manieren te bedienen: met het touchscreen, het touchpad op de middenconsole of de aanraakgevoelige knoppen op het stuur. Het valt te prijzen dat Mercedes de bestuurder in dit opzicht meerdere mogelijkheden geeft. Tijdens het rijden werken fysieke knoppen vaak namelijk net iets fijner dan een touchscreen. Ook de uitgebreide voice-control werkt mee aan het bedieningsgemak. Zeg 'hey Mercedes' en vervolgens kun je verschillende commando's inspreken. Je kunt de auto zelfs de opdracht geven om de stoelverwarming aan te zetten en het panoramadak te openen. Naast het grote centrale scherm is er recht voor de bestuurder eveneens (optioneel, daarover later meer) een 10,25-inch display met digitale tellers aanwezig. Dit scherm kent veel instelmogelijkheden, waardoor alle gewenste informatie getoond kan worden. Als kers op de taart is onze testauto voorzien van een head-up display. Ook hierop kan naar wens verschillende informatie getoond worden, waaronder het verbruik, navigatie-aanwijzingen en zelfs een heuse 'g-force'-meter. Een andere noviteit op de nieuwe B-klasse is het navigeren met 'augmented reality'. Het centrale scherm toont dan een camerabeeld van de weg voor je en geeft daarop met pijlen aan waar je heen moet. Deze manier van navigeren voegt echt iets toe in onoverzichtelijke situaties en werkt uitstekend. Eén indruk staat als een paal boven water: Mercedes-Benz is wat technologie betreft de concurrentie in dit segment ver vooruit.