Het interieur
Ook in het interieur weet je niet precies waar je deze auto moet plaatsen. Bij een eerste indruk valt direct de hoog geplaatste versnellingspook op. Dit kom je toch frequent in menig nieuwe MPV tegen.
Op de stoelen plaatsgenomen valt op dat de instellingsmogelijkheden niet overhouden. Het is lastig een echt lekkere zitpositie te vinden, zelfs na een ½ dag sturen was dit nog niet gelukt. Over het algemeen zitten de voorstoelen wel lekker zacht, maar de zijdelingse steun is er ver te zoeken. Het lijkt ook wel of je “op de bok” zit aangezien je een stuk hoger zit als in een stationwagen. Het stuurwiel is zowel axiaal als horizontaal verstelbaar, maar ook deze verandert de situatie niet drastisch.
Het dashboard ademt een vrij luxe lucht uit, maar als er gedetailleerd op de materialen wordt in gegaan, en vooral de aansluiting van verschillende materialen/dashboarddelen, valt dit wel wat tegen. Sommige interieurdelen sluiten niet geheel naadloos tegen elkaar aan, en dat haalt toch de kwaliteit van de Croma wat omlaag.
Op het stuurwiel zijn bedieningsknoppen van de radiobediening aanwezig. De knoppen werken goed, indien je weet waar ze ook daadwerkelijk voor dienen. Het stuurwiel is in leer uitgevoerd en ligt lekker in de hand. De klokkenwinkel is niet bijzonder in vormgeving, maar wel in afleesbaarheid. Er kan bijna gesuggereerd worden dat de snelheidsmeter uit een Frans schap komt, die is voor ons wat onlogisch ingedeeld.
De standaard Blaupunkt radio met cd-speler is mooi in het dashboard verwerkt. Onder de radio is de automatisch geregelde ‘Dual-zone’ airconditioning gesitueerd.
Tussen de voorstoelen in is opmerkelijk genoeg het contact gesitueerd wat bijvoorbeeld Saab ook hanteert.
Voorin de Croma is er veel bergruimte gecreëerd, onder meer in de (grote) portiervakken, het flinke handschoenenkastje en tussen de voorstoelen in.
Wanneer het achterportier wordt geopend valt direct de ruimte op. De beenruimte is meer dan voldoende in de Croma, waardoor het goed vertoeven is achterin. De achterbank zit, net als voorin, niet slecht als je dit soort zitcomfort gewend bent. Automobilisten die, vooral het Duitse, zitcomfort gewend zijn zullen het betitelen als “te zacht”.
De algemene interieurruimte is ruim. De hoogte in het interieur suggereert niet alleen ruimte, het is er ook: hoofdruimte in overvloed.
De toegang tot de bagageruimte is groot, waardoor gemakkelijk grote goederen vervoerd kunnen worden. De bagageruimte is netjes afgewerkt en heeft een groot “luik” waarin o.a. het reservewiel in is verwerkt. De achterbank kan in 2 delen (40/60) neergeklapt worden. Wanneer dit wordt gedaan, wordt direct duidelijk dat er geen vlakke laadvloer ontstaat. De aanwezige verstevigingsbalk belemmerd helaas deze mogelijkheid. De bagageruimte is voorzien van een afdekhoes wat de bagage uit het zicht houdt. Standaard bedraagt de inhoud 500 liter, met de achterbank plat 1610 liter.