Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT

- 12 december 2019

Elektrische aandrijflijn

Motorisch biedt Peugeot in de nieuwe 2008 een forse keuze. Het merk bezigt een filosofie dat in ieder model meerdere mogelijkheden beschikbaar zijn. Bij de 2008 gaat het om benzine, diesel en elektrisch. Het benzineaanbod is volledig gebouwd rondom de driecilinder 1,2 liter met turbo. Die is beschikbaar met 100, 130 en 155 pk. De eerste met zesbak, de laatste met achttraps automaat en de middelste met beide mogelijkheden. De sterkste versie met automaat heeft tussen de stoelen in een knop waarmee voor een andere rijmodus kan worden gekozen. In de Sport-modus worden de beste prestaties neergezet, maar loopt het toerental ook hoger op en neemt het brandstofverbruik toe. In de Normal-modus kiest de 2008 de middenweg, maar is merkbaar minder levendig. Die levendigheid vertoont de 130 pk met zesbak beslist wel. Gewoon een lekker machientje dat goed reageert op bewegingen met het gaspedaal. Onder de meeste omstandigheden blijft de motor mooi stil en ook windgeruis blijft binnen de perken.

Ook proefden we even aan de 130 pk diesel eveneens met automaat, terwijl er ook een 100 pk verschijnt met handbak. Die diesel is gewoon een fijne metgezel, vooral op lange trajecten. Een auto met veel rust en een aantrekkelijk laag brandstofverbruik. Daarbij komt nog dat de diesel op het vlak van uitstoot van schadelijke stoffen erg gunstig scoort.
De e-2008 heeft dezelfde elektrische aandrijflijn als de e-208. Dat betekent een vermogen van 136 pk en een koppel van 260 Nm. Dat klinkt meer dan behoorlijk en dat is het ook, ook al weegt de elektrische versie zo'n 250 kg meer dan een benzinevariant. Accelereren gaat moeiteloos en de auto is nog stiller! Volgens WLTP-norm is de actieradius 310 km en daarmee staat Peugeot helaas niet aan de top.

155 pk
240 Nm
206 km/h
8,9 s
onb (5) l/100km
113 g/km
B
22%
€ 25.760
€ 41.060
€ 753 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit

  • Seres 3

  • Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury

  • Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury

  • Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition

  • MG ZS EV Luxury

  • Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris

  • Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

  • Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense

  • 2020 - Peugeot e-2008 GT Premiere

  • 2017 - Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT-Line

  • 2013 - Peugeot 2008 1.6 VTi Allure