Trek de portemonnee maar
Onze testauto is van alle gemakken voorzien. Met Driving Assistant Professional behoort semi-autonoom rijden bijvoorbeeld tot de mogelijkheden. Dit systeem werkt goed, maar af en toe is de stuurassistent aan het 'zoeken' naar de juiste wegbelijning, waardoor de auto wat onrustig wordt. Wanneer je je handen te lang niet aan het stuur hebt, gaan er twee gele lichtbalken links en rechts boven de knoppen op het stuur knipperen. In ieder geval houdt de auto je dus goed bij de les. Verder hebben we onder meer een head up-display, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, sfeerverlichting, het welbekende digitale instrumentarium en laserlicht aan boord.
Al deze comfortverhogende zaken maken haast dat de 3 Serie aanvoelt als een 5 Serie wanneer het op luxe aankomt. De prijs is daar dan ook naar, want onze testauto kost maar liefst 83.849 euro. Dan zijn nog niet eens alle opties aangevinkt, want de audio van Harman Kardon en het adaptieve onderstel ontbraken bijvoorbeeld nog. Niet heel lang geleden kon je voor dit geld nog een mooie 5 Serie kopen. Maar goed, tijden veranderen. Je kunt eventueel ruim 5.000 euro besparen door de vierwielaandrijving weg te laten. In dat geval is de 320d Touring verkrijgbaar vanaf 53.564 euro. Voor het gros van de Nederlanders lijkt ons dat de meest reëele keuze.
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive
2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition