Gemak dient de mens
Bij Skoda's voert comfort veelal de boventoon als het gaat om de rij-eigenschappen. Bij de Kamiq is dit niet anders. Aan alles merk je dat de auto er vooral op is gericht om de bestuurder een zo gerieflijk mogelijke rit te bezorgen. De rij-eigenschappen zijn daarbij wel wat minder dynamisch dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Niet dat dit iets ergs is, want Skoda zet de Kamiq toch niet in de markt als een ware stuurmansauto. De Tsjech laat zich gemakkelijk bedienen en is daarmee uitermate geschikt voor stadsgebruik, maar door de comfortabele afstemming van het onderstel kun je er ook prima lange afstanden mee afleggen. Wanneer je de Kamiq in de sportstand zet gebeurt er niet echt veel, afgezien van een iets zwaarder wordende besturing en een wat scherpere gasrespons. De auto onthoudt je geselecteerde preferenties overigens niet volledig. Wanneer je hem een tijdje laat staan en daarna weer opnieuw instapt, moet je de gewenste rijmodus weer opnieuw inschakelen en eventueel de veiligheidssystemen, zoals lane assist, uitzetten.
De 1.0 TSI driecilinder turbo kennen we al uit andere VAG-producten. Het blokje heeft voldoende pit voor het formaat van de Kamiq en pakt met name onderin lekker op. Wanneer je op de snelweg iemand in wil halen, kan dat in principe ook gewoon in de zevende versnelling. De motor is op zijn best wanneer je hem onderin en in het midden van het toerengebied houdt; trap het gas te diep in en hij klinkt opeens behoorlijk rumoerig. Overigens zorgt de DSG er wel voor dat de motor voornamelijk onderin opereert, want de bak schakelt in de reguliere stand ontzettend snel op. Als je dan vervolgens weer gas wil geven moet hij een aantal versnellingen terug, waardoor er een vertraging in de reactietijd optreedt. In de 'S' blijft de automaat dan weer te lang in de versnellingen hangen. Onze tip: zet de Kamiq in de sportstand, maar houd de bak in 'D'. De auto reageert dan iets directer op het gas en de DSG schakelt ook wat later op, zonder overdreven lang in de versnellingen te blijven hangen.
Tijdens onze testperiode scoorden we een gemiddeld verbruik van 6,5 liter op 100 km met de Kamiq. Voor het type auto is dit netjes te noemen, maar het is wel te merken dat het verbruik bij veel snelwegkilometers behoorlijk toeneemt. Ter vergelijking: de Seat Arona scoorde met zijn 1.5 TSI viercilinder en handbak niet heel veel slechter: 7,2 liter op 100 km.
Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit
Seres 3
Mazda CX-30 Skyactiv-X 186 6AT Luxury
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine
MG ZS EV Luxury
Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense