Voor de lange afstanden
Het uiterlijk van de Passat mag dan misschien sportiviteit suggereren, in het rijgedrag komt dit niet terug. Zelfs met het R-Line pakket voert comfort overduidelijk de boventoon. Op de lange afstanden is het dan ook prima vertoeven in de Passat. Het is stil in de auto en oneffenheden in de weg worden vakkundig weggefilterd. Ook op hogere snelheden staat de stationwagen zijn mannetje. De 1.5 TSI biedt in de praktijk meer dan voldoende vermogen voor het dagelijkse verkeer en doet zijn werk op een geraffineerde manier. Met name onderin levert het blok gevoelsmatig veel trekkracht, 250 Nm bij 1.500 toeren per minuut. Een bijkomend voordeel is dat deze krachtbron in de praktijk behoorlijk zuinig is. De achilleshiel van de aandrijflijn is de DSG. Schakelacties verlopen vloeiend, maar de bak schakelt in de normale stand eigenlijk net wat te vroeg op. Daarnaast lijkt het bij het wegrijden alsof de koppeling wat laat aangrijpt, waardoor je er soms ineens vandoor schiet. In de sportstand blijft de DSG dan weer net te lang in de versnelling hangen. Het zijn kwaaltjes die bij nagenoeg ieder VAG-product met dit type versnellingsbak aanwezig zijn.
De automaat past wel bij het comfortabele karakter van de Passat. Wanneer je een bocht wat harder neemt, vindt de auto dat namelijk niet echt leuk. Ook het stuurgevoel is niet echt aanwezig, maar de besturing is wel mooi precies en direct. Overigens moeten we hierbij wel opmerken dat de testauto niet voorzien was van adaptieve dempers. Daarbij rijdt de Passat dankzij zijn lagere zwaartepunt wel degelijk beter dan een Tiguan. We begrijpen waarom Volkswagen voor deze afstemming heeft gekozen. De doelgroep is namelijk niet zozeer op zoek naar een stuurmansauto, maar wil vooral in alle comfort en ruimte lange afstanden af kunnen leggen. Bij de facelift van de Passat is er een belangrijke feature toegevoegd die dat laatste een stuk aangenamer maakt: Travel Assist, het semi-autonome rijsysteem van Volkswagen. Het werkt goed en houdt de auto keurig binnen de lijnen, zonder te gaan 'pingpongen' op de desbetreffende weghelft. Voor de echte veelrijder is dit systeem een behoorlijke aanwinst. Daarbij remt de adaptieve cruise control automatisch af voor bochten en rotondes, waardoor je in de praktijk het grootste deel van het werk door de auto kunt laten doen.
Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure
Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business
Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
Audi A4 40 TFSI
Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line
Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens
Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6
Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium
Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight
Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro
2016 - Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline
2015 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline
2012 - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI
2011 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
2007 - Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
2006 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline