Het fijne gevoel
Al vanaf de eerste kilometer met de volledig elektrische Citigo ervaar je waarom elektrisch rijden zo fijn is. Met een compacte auto als deze voel je je als een vis in het water binnen de bebouwde kom, want de acceleratie onder de 80 kilometer per uur is fenomenaal! Veel van de gemiddelde auto's zijn minder snel weg bij het verkeerslicht dan de Skoda en ook forser gemotoriseerde automobielen gaan minder snel van kiet; de verbazing bij menig weggebruiker zorgt voor een brede lach op het gezicht. Hoewel een maximum vermogen van 82 pk op papier niet overhoudt, is het in de praktijk meer dan voldoende. Het vermogen van een elektrische auto is niet te vergelijken met dat van een brandstof-aangedreven uitvoering. Vanaf het moment dat je het rechterpedaal intrapt, is het volledige vermogen en koppel beschikbaar.
Als je constant het maximumvermogen van de elektromotor gebruikt, dan kom je niet ver op een volle batterij. De fabrieksopgave qua bereik - gelet op de WLTP-verbruikscijfers - is 260 kilometer. In de praktijk blijkt deze bij het gros van de auto's compleet onhaalbaar te zijn. In de Skoda kwamen we tot een echte verrassing: ook deze waarde is te halen in het Nederlandse verkeer! Zet je de auto in 'Eco+', dan schakel je de airconditioning zo goed als uit en kun je niet sneller dan 95 kilometer per uur en dan haal je zelfs meer dan de door de fabriek opgegeven range. Het lijkt een erg onpraktische instelmogelijkheid, maar dat blijkt toch wat minder problematisch te zijn in het dagelijks gebruik. In een drukke avondspits haal je die beperkte maximumsnelheid bijna nooit en ook is het op de meeste dagen in het jaar onnodig om de airco op een hoge stand aan te hebben. In de 'Eco-stand' is vooral de respons op het rechterpedaal wat minder, maar is de maximumsnelheid niet beperkt. Het verschil in actieradius is dan vooral beperkt door het uitschakelen van de gebruiksmogelijkheden van de airconditioning. Met zo'n 10 kilometer meer op een volle batterij is het verschil beperkt.