In evenwicht
De Corsa weet dus als het gaat om het design behoorlijk wat onderscheidend vermogen te creëeren, maar hoe zit dat met de rij-eigenschappen? De gelijkenis met Peugeot is hier het meest prominent aanwezig, want de gehele aandrijflijn is afkomstig van PSA. Onder de motorkap treffen we de welbekende 1.2 liter grote driecilinder turbo met 100 pk en 205 Nm koppel aan. Inderdaad, exact dezelfde motor als in de 208 die we hebben gereden. Dit blokje is goed bij de les, klinkt lekker en biedt voldoende vermogen voor de Corsa. In combinatie met de handgeschakelde zesbak kan zelfs de term 'rijplezier' worden aangehaald, want dat biedt deze Opel zeker. Met de sportknop op de middenconsole wordt de besturing zwaarder, de gasrespons scherper en klinkt de motor met behulp van de speakers iets zwaarder en indringender. De Corsa voelt lichtvoetig aan en laat zich mooi door de bochten dirigeren. Het onderstel weet hierbij een mooi evenwicht tussen comfort en sportiviteit te bieden. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de besturing zelfs in de sportstand aan de lichte en afstandelijke kant is. Voor het reguliere dagelijks gebruik is dit echter niet heel storend.
Op de snelweg is het mooi stil in de Corsa. Dit draagt verder bij aan de volwassen indruk die de auto maakt. De motor maakt weinig toeren en is bovendien zuinig. Dankzij het relatief hoge koppel hoef je over het algemeen ook niet terug te schakelen voor een inhaalactie, bij 1.750 toeren per minuut staat het immers al tot je beschikking. Al met al is de rijervaring dus prettig, maar wat opvalt is dat de hulpsystemen niet optimaal lijken te functioneren. De adaptieve cruise control doet niet altijd even vloeiend zijn werk en lijkt soms wat aan de late kant te reageren. Daarbij hebben we de overactieve rijbaanhulp snel uitgezet, want soms greep het systeem zelfs in als de richtingaanwijzer aanstond. Dit waren ook onze kritiekpunten op de 208, dus Opel heeft de systemen zelf niet verder verfijnd.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk