Slimme cilinderuitschakeling
Zoals we eerder schreven is de ruimte achterin aan de krappe kant. Met die reden besluiten we snel de achterbank te verruilen voor de fijne voorstoelen en starten we de motor. Keuze aan een arsenaal aan motoruitvoeringen is er niet. De CX-3 is enkel verkrijgbaar met een 121 pk sterke Skyactiv-G 2.0 liter benzinemotor. Dieselen is niet meer mogelijk bij de CX-3. Keuze is er uit een automatische zesversnellingsbak of een handgeschakelde versnellingsbak. Laatstgenoemde aandrijving is vanaf nu voorzien van cilinderuitschakeling. Bij lichte belasting of op kruissnelheid zal de auto twee van de vier cilinders uitschakelen en dat zou moeten resulteren in een brandstofbesparing. In de korte tijd dat we hebben gereden is moeilijk te bepalen of dit ook werkelijk het geval is. Mazda claimt dat de CO2 uitstoot door deze techniek kan dalen met 14%.
Met de WLTP meetmethode werd met de handgeschakelde versie een verbruik gemeten van 6,2 liter brandstof per 100 kilometer. De automatische versnellingsbak kwam weg met een verbruik van 7,1 liter per 100 kilometer. Cijfers die er niet om liegen en waarbij de handgeschakelde variant opeens een stuk interessanter gaat worden. Helaas is de techniek van cilinderuitschakeling niet leverbaar op de automatische transmissie.
De fijne rijeigenschappen waar we vanaf 2015 al zeer positief over zijn blijven aanwezig bij de auto. Op kruissnelheid is niets te merken van de overgang van vier naar twee cilinders. Als bestuurder wordt je door de auto actief betrokken in het rijden. De auto ligt fijn op de weg zonder stoterig of overdreven zacht te worden. Sportief wordt het echter nooit, maar daar is het type auto ook niet naar. De sprintsnelheid van de handgeschakelde versie ligt met 9,1 seconden van 0 naar 100 km/u; bijna een seconde sneller dan de versie met automatische transmissie.