Het interieur
Mooi zijn is niet moeilijk als je een beetje geld uitgeeft. De Avantgarde uitvoering slaagt er in om een sfeer van lekkere luxe te creëren. Daarvoor mag de Mercedeskoper een bedrag van € 4.639,- neertellen. Binnen dit pakket zijn er meerdere combinaties mogelijk voor de kleurstelling in het interieur. En de persoon die de testauto heeft samengesteld, weet heel goed hoe hij een demo moet samenstellen om de zintuigen van de klant te stimuleren. Voor enkelen zullen de gecombineerde kleuren te donker overkomen, maar dat is simpel te verhelpen door bij het samenstellen andere keuzes te maken. Het leer op de stoelen van de testwagen staat in de boeken vermeld als ‘cognac bruin’. Persoonlijk gezien vind ik dit een prachtige kleur voor lederen bekleding, omdat het interieur een warm gevoel meegeeft. Dat geldt niet alleen voor deze Duitser, maar ook voor elke andere auto die deze mogelijkheid biedt. Het gekozen houtaccent (Esdoornhout zwart) vervolmaakt de elegante ambiance, vooral omdat het een behoudende print heeft. Daardoor oogt het rustig en zal het niet snel vervelen of irriteren.
De stoelen zitten goed en krijgen dezelfde kwalificatie als het gaat om de zijdelingse steun. Daarnaast loopt de zitting prettig door tot in de knieholte. De bestuurdersstoel is in alle richtingen verstelbaar, zodat een prettige zitpositie altijd vindbaar zal zijn. Wel is het jammer dat de stoel niet nog net iets verder omlaag kan, voor iets meer hoofdruimte. De oorzaak van dit kleine gemis is volgens mij te vinden in het dakraam, of beter gezegd in de omlijsting daarvan. Het is namelijk het dikke deel waar de top van je kruin, bij tijd en wijle langs strijkt. Een mogelijke oplossing zou zijn om de rugleuning iets achterover te zetten, maar dat is niet voor iedereen het antwoord op het probleem. Op de achterbank loop je feitelijk tegen hetzelfde probleem aan: door de daklijn in combinatie met het dakraam kan er voor grote passagiers een tekort aan hoofdruimte zijn. Aan beenruimte is er daarentegen geen gebrek. De kofferbak heeft met 540 liter een bruikbaar formaat.
Naast het Avantgarde pakket is er bij de testauto ook gekozen voor het comfort- en het businesspakket. (resp. € 2.690,- en € 1.990,-) De eerste van deze twee pakketten voegt onder andere airconditioning toe, die de auto in 4 zones verdeeld, alsmede extra ventilatieopeningen in de B-stijlen en stoelverwarming voor. Aan de buitenzijde voegt dit pakket de parkeerhulp (PTS) toe. Het businesspakket omvat een inbraak- en diefstalalarminstallatie en een navigatiesysteem. En dan zijn we er eigenlijk nog lang niet want de samensteller heeft voor ruim € 22.000,- aan extra’s op de testauto. Daardoor is de vanafprijs van € 54.635,- lichtjes verhoogd tot de € 77.133,- die op de factuur staat. In ruil voor enkele van de grotere bedragen, die naast de eerder genoemde prijzen, op de rekening prijken krijgt de koper de 5-traps automaat (€ 2.956,-), het panoramadak met rollo’s (€ 2.709,-) en uiteraard het avantgarde pakket, dat, zoals gezegd, maar liefst € 4.639,- mag kosten.
2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde
2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition
2014 - Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition
2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde
2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI
2010 - Mercedes-Benz E63 AMG
2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde
2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate
2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI
2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde