Mercedes-Benz Citan 112 CDI Pro

- 20 oktober 2021

Benzine, diesel en elektrisch

Bij de introductie heb je keuze uit benzine- en dieselmotoren, allen voorzien van een handmatige zesbak. Volgend jaar volgt een automatische versnellingsbak met zeven versnellingen en een dubbele koppeling. Bovendien kunnen we medio 2022 kennismaken met de volledig elektrische Citan, die 285 km moet komen op een lading en bovendien niets inlevert aan nuttig laadvermogen. Voor nu gaan we met de krachtigste dieselmotor en handbak op stap, die met zijn 116 pk natuurlijk ook terug te vinden is in bijvoorbeeld de A-Klasse. In de Citan blinkt de auto uit in souplesse, maar zeker ook door zijn keurige karakter.

Je hoeft geen nagelend dieselgeluid of een scala aan trillingen te verwachten, want de motor doet in betrekkelijke rust zijn werk. We beginnen de route door het drukke centrum van de havenstad, maar dat is voor de wendbare besteller geen probleem. De draaicirkel is prima en het onderstel weet zowel beladen als onbeladen prima de straatklinkers weg te filteren. Eenmaal op de buitenwegen blijkt dat de auto met 116 pk tot goede prestaties komt. De auto voelt snel genoeg aan en kan moeiteloos de Autobahn bedwingen. Wat meehelpt is dat de bak trefzeker schakelt en dus niet meer zo hakerig als bij de vorige Citan het geval was. Naast de dieselmotor in drie krachtvormen kun je voor de 1.3 benzinemotor kiezen, die met maximaal 131 pk nog krachtiger is.

116 pk
220 Nm
170 km/h
11,4 s
6,8 (5.5) l/100km
145 g/km
F
22%
€ 16.562
€ 24.258
€ 445 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Peugeot e-Partner 50 kWh 136 Standard Premium

  • Renault Kangoo 1.5 dCi Comfort

  • Volkswagen Caddy Cargo 2.0 TDI 7-DSG 1ST Edition

  • Toyota Proace City 1.5 D-4D 130 automaat Runner L1

  • 2024 - Mercedes-Benz eCitan 45 kWh Pro L1

  • 2013 - Mercedes-Benz Citan Combi 109 CDI Ambiente