Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Copper Edition

- 22 november 2021

Gemis

De techniek is dus beproefd en weet bovendien genoeg kracht te bieden om de uit de kluiten gewassen cross-over ervandoor te laten spuiten. Zeker met een opgeladen batterij en de auto in de Cupra-rijmodus krijg je een behoorlijke bak beleving. De auto communiceert goed met zijn bestuurder en stuurt ook behoorlijk scherp. Je krijgt alleen nooit dat wow-gevoel dat je in de Cupra's van weleer wel kreeg. De auto is strak, maar niet snaarstrak. Het moet immers wel comfortabel blijven. En de auto is snel, maar niet supersnel. En de auto is dan wel heerlijk extravert qua uiterlijk, maar je zal de auto niet betrappen op een roffelende uitlaat of andere pops en bangs die we stiekem wel verwachten bij een dergelijke auto. Het is qua rijden best een beschaafde auto, wat hem dan wel weer een hele goede allrounder maakt.

Het gemis aan sensatie en toch ook wel rijplezier dat we op basis van het Cupra erfgoed hadden verwacht, weet de Formentor wel te verzachten door zich als behoorlijk zuinig te profileren. Op papier kun je 58 km volledig elektrisch rijden en wij haalden toch een aantal maal meer dan 40 km. Bovendien kun je de batterij op koerssnelheid redelijk zuinig weer opladen, zodat je daarna weer een stuk volledig elektrisch kan rijden. Opladen gaat ook heel eenvoudig aan een laadpaal, al neemt de auto daar wel de nodige uren voor.

245 pk
400 Nm
210 km/h
7,0 s
5,9 (1.5) l/100km
33 g/km
A
22%
€ 44.900
€ 54.335
€ 996 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Toyota C-HR Plug-In Hybrid Premiere Edition

  • Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 Business Plus

  • Polestar 2 300 kW Performance Pack