Mercedes-Benz EQE 350+ AMG Line

- 30 oktober 2022

Overtuigend

Zoals we tijdens de intro schreven, is de grootste uitdaging om een elektrische auto karakteristieke rijeigenschappen mee te geven. Een EV staat immers aan of uit, maar daartussen is er niet veel variatie aan te brengen, zonder dat je dit heel kunstmatig gaat reguleren.

Daarnaast zijn bijna alle EV's erg zwaar, ter vergelijking: de EQE weegt zo'n 650 kilogram meer dan een ongeveer even sterke E-Klasse. Doordat het batterijpakket laaggeplaatst is, heeft dat wel weer gunstige gevolgen voor de wegligging. Toch kan de EQE zijn hoge gewicht moeilijk maskeren in bochten en bij remacties. Het vrij ongevoelige rempedaal draagt niet bij aan een vlekkeloze rijbeleving. Doordat de auto zowel op de motor remt, als fysiek met de remschijven, is het moeilijk om het remmen te doseren. Je hebt de eerste milliseconde het gevoel dat de remmen niet aangrijpen, om vervolgens harder te remmen dan je aanvankelijk van plan was. Bij zo'n remactie voel je het gewicht rollen. Het vergt met name wat gewenning, want met de remmen en software is niets mis.

Doordat de testauto is voorzien van luchtvering (2.118 euro op moment van schrijven) merk je bij overige wegsituaties vrijwel niets van het hoge gewicht. De auto voelt niet dynamisch aan, maar biedt bovenal een ongeƫvenaard comfort. Het wegdek wordt gladgestreken en klinkerwegen verdwijnen naar de achtergrond. Het interieur blijft vrij van kraakjes, terwijl windgeruis en bandengerol naar een andere dimensie zijn verdreven.

Met zijn 292 pk voelt de auto nergens extreem snel aan, maar het gemak waarmee je accelereert in het verkeer en de manier waarop de auto eraan blijft sleuren op de Autobahn is precies zoals je het bij een Mercedes-Benz verwacht. De rust, comfort en kracht zullen iedereen overtuigen van het feit dat elektrisch voor heel veel auto's de overtreffende trap is. En het argument dat EV's voor een heel beperkte bruikbaarheid zorgen door het kleine rijbereik, gaat ook niet meer op. Want de EQE komt op papier tot wel 662 kilometer. Voor de testauto ligt het theoretisch bereik op 631 km, wat in de praktijk uit komt op iets meer dan 500 kilometer. Daar moet bij worden vermeld dat daar veel snelwegkilometers tussen zitten waarbij we regelmatig 130 km/h konden rijden. Pas je het rijgedrag iets meer aan, dan komt bij de warme testomstandigheden de theoretische actieradius zeker in zicht. Wat de EQE ook erg goed doet, is de projectie van het verwachte rijbereik op basis van historische gegevens, temperatuur en huidig rijgedrag. Dat wordt heel nauwkeurig voorspeld, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

292 pk
565 Nm
210 km/h
6,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 71.113
€ 101.004
€ 1.852 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Tesla Model 3 Performance AWD

  • Jaguar XE 3.0 S

  • Subaru WRX STi 2.5T Sport Executive