Tikje belegen
Probeer maar eens een auto te ontwerpen die op ieder continent in de smaak valt. Dat moet de opdracht zijn geweest die de designers van Toyota meekregen toen voor het eerst over de Corolla Cross werd gesproken. Het resultaat is een vrij ingetogen SUV, die met zijn hoekige vormen en rustig gestileerde voorkomen niet zo snel mensen tegen het hoofd stoot. Zoals Toyota zelf al aangeeft: de waaghalzen gaan voor een C-HR, die in zijn nieuwe vorm nog extremer wordt. De Corolla Cross moet een nuchtere en meer functionele reden zijn als aankoop. Qua uiterlijk heeft hij iets weg van een kleine Highlander, al zien we er ook vleugjes RAV4 in terug.
In het Lava Red valt de middenklasser toch nog best op, maar in het grijs zal de Toyota snel in het straatbeeld wegvallen. Toch is het ontwerp niet helemaal vrij van speelse details, zo zien we een frivole ronding die de voorpanelen accentueert. En de grille vinden we best stoer. Het is vooral de achterzijde die belegen aandoet en al jaren geleden op een Toyota had kunnen zitten. Er is genoeg frivools uit de Toyota-schappen te halen, zo vinden we de Yaris Cross een stuk leuker vormgegeven. De Corolla Cross moet duidelijk een behoudender publiek aanspreken en daar hoort geen overschreeuwend uiterlijk bij. De hoekige vormen en uitgeklopte wielkasten doen toch nog een tikje stoer aan en veroorzaken eenzelfde effect als bijvoorbeeld een XC40. Bijkomend voordeel is dat de auto over vijf jaar waarschijnlijk nog net zo fris over komt als nu, dus tijdloos biedt pluspunten.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground