Een echte Mazda
Bij onze eerste kennismaking met de MX-30 viel al op hoe het Japanse merk de kenmerken van andere Mazda's in het rijgedrag van deze elektrische cross-over wist te verenigen. De auto is net zo direct en betrokken als de overige modellen van de fabrikant. Bij de R-EV is dat niet anders, maar er is wel een groot verschil met de brandstofversies en plug-in hybride die het merk voert. De herintroduceerde wankelmotor wordt weliswaar gevoed met benzine, maar zorgt niet voor de aandrijving. Dat doet een elektromotor, die zijn kracht put uit een 17,8 kWh batterijpakket.
Die batterij wordt weer aangevuld door de stroom die de wankelmotor opwekt, maar je kunt de batterij van de MX-30 R-EV ook met een stekker bijladen. Aan de laadpaal is dat in 50 minuten gepiept, maar je kunt ook 'snelladen' binnen 30 minuten. Of de rotatiemotor nu draait of niet, je rijdt de PHEV altijd als een elektrische auto. Dat betekent een lineaire afgifte van kracht en koppel, wat het rijden met de Mazda heel prettig maakt. Het vermogen is met 170 pk vrij fors, al voelt de MX-30 nooit als een heel snelle auto.
Het gaat allemaal soepel genoeg, maar de explosieve versnelling die EV's vaak bieden blijft in dit geval uit. Het is juist het gemoedelijke karakter dat het rijden heel aangenaam maakt. Je stuurt lekker direct en krijgt voortdurend door wat de voorwielen van plan zijn. Daarbij blijft de koets mooi in balans en worden oneffenheden goed weggefiltert. Echt een heel fijne allrounder in rijeigenschappen, deze MX-30!