Het rijden
De geteste auto is voorzien van de 2.0 CRDi motor met 140 pk. Wanneer de auto gestart wordt, laat deze ook direct zijn potentie horen in een wat rauw dieselgeluid. De auto komt makkelijk in beweging en is, indien gewenst, aardig vlot op de gewenste snelheid. Bij wat pittiger optrekken laat de motor zich nogmaals zeer duidelijk horen, maar wanneer gelijkmatigere snelheidswisselingen plaatsvinden valt het geluid ook wel weer mee. De krachtbron is ruim voldoende voor dit formaat auto. Gekoppeld aan de 6-versnellingsbak laat hij zich zowel gemoedelijk als wat pittiger rijden. Ook hoge constante snelheden zijn prima te doen door de 6e versnelling. Opvallend was dat je ondanks de pk's en het koppel van 305 Newtonmeter toch wat moeilijk in een hogere versnelling op gang komt. Schakel je bijvoorbeeld vanuit de 3 eens een keertje niet terug, dan blijkt het toch behoorlijk wat moeite te kosten voordat je de motor echt weer een versnelling voelt inzetten. Destemeer was het opvallend, omdat je bij 'correct' schakelen altijd het gevoel had dat de motor nog over had.
Het weggedrag is er één van het soort dat je verwacht bij een MPV. Je kunt er alle kanten mee op in het hedendaagse verkeer, maar gebruik hem niet voor het heftigere gooi- en smijtwerk, daar is de koets gewoon te hoog en log voor, maar ik denk dat ik de eerste MPV-koper nog moet tegenkomen, die er met grote regelmaat zo mee om gaat. Voor het sturen geldt eigenlijk hetzelfde. Draai er de normale huis, tuin en keukenbochtjes mee en je komt niks te kort, maar hij mist toch wel de scherpte voor wat meer. Het is soms net of er wat speling op het stuur zit. Voordat je de auto voelt doen, wat je hem middels het stuur opdraagt, heb je het stuur al een minuscuul stukje moeten draaien. De eerlijkheid gebiedt wel nogmaals te zeggen dat dit normaal gesproken niet storend aanwezig is, maar wel merkbaar.
Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique
Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance
Mazda 5 2.0 CiTD Business
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Seat Altea 1.9 TDi Businessline
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense
Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S