Vol van veiligheid
We gingen ook nog een blokje om met de GR Sport versie, die een aangepast onderstel heeft en van grotere wielen is voorzien. Waar we de Launch Edition een tikkeltje licht en afstandelijk vinden, merken we bij de GR Sport daadwerkelijk meer betrokkenheid bij het rijden. Heel meeslepend wordt het natuurlijk niet, maar de sportieve versie biedt wel degelijk meer rijplezier ten opzichte van de iets softere broertjes. Al kunnen we ons goed voorstellen dat juist het comfortabele karakter van de andere Hybrids een groter publiek aanspreekt. Bij stevig doortrappen hoor je de driecilinder flink zijn werk doen, maar bij een iets gematigde rijstijl blijft het heerlijk rustig aan boord.
Welke Yaris je ook kiest, je beschikt altijd over uitgebreide veiligheidsfuncties. We noemen een verkeersbordherkenning, rijbaanhulp en adaptieve cruise control. Die laatste is desgewenst ook als gewone cruise control in te stellen, wat we een heel prettige keuze vinden op momenten met veel verkeer. De Hybrid kan afremmen op de motor om zo meer energie op te slaan en doet dat voor het eerst ook automatisch, afhankelijk van de omstandigheden. Rijdt er een auto voor je, dan zal de Toyota harder afremmen, terwijl je bij een lange afrit mooi kunt uitrollen. Op basis van de navigatiedata houdt de Yaris ook rekening met bochten en rotondes, zodat je in de praktijk zelden hoeft bij te remmen en zo meer stroom opwekt.
Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line