Het rijden
Rijden in de Fünfer is echt een genot. Het onderstel is niet erg week, zoals bij veel auto’s van dit formaat, en vanwege de achterwielaandrijving ligt hij erg goed op de weg in bochten. Ik durf bijna te zeggen dat hij vrijwel even sportief rijdt als de kleinere Dreier. Bij krappe bochten merk je uiteraard wel dat je met een flinke stationwagen onderweg bent, maar vaak laat hij het niet blijken.
Vanwege de 17” velgen met lage banden is de auto wel wat oncomfortabel, een gelijk uitgeruste auto met 16” lichtmetaal zou daar minder last van hebben. Meestal merk je weinig van dat lage comfort, maar wanneer je over een richel, bobbel of andere oneffenheid in de weg rijdt, voel je dat de auto weinig meegeeft.
De automaat is heel prettig, hij heeft zes trappen en schakelt tamelijk soepel over naar een hoger of lager verzet. Wat mij het meest opvalt aan deze automaat is de directheid. In tegenstelling tot de automaat van de E-klasse – die veel bedenktijd nodig heeft – en de automaten van de S80 en A6 – die ook even wachten – reageert de automaat van de 5 Serie bijna direct op het gaspedaal. Je hoeft het gaspedaal maar even flink in te trappen of je ziet de toerenteller gelijk aan sprong naar boven maken. Dit komt natuurlijk erg van pas bij inhaalacties op provinciale wegen, maar maakt de auto wel een beetje nerveus. Je moet uitkijken dat je niet onbedoeld ‘kickdownt’.
De grootste sensatie is toch wel het motorgeluid. Er zijn echt zeer weinig motoren die zo een mooi geluid kunnen produceren als deze drieliter zes-in-lijn. Tot 2.500tpm is het een rustige brom, die daarna steeds luider en hoger wordt tot hij het bij bijna 7.000tpm uitschreeuwt alsof je een kat op z’n staart trapt. Erg verslavend en het verveelt niet snel. Bij rustig gebruik hoef je trouwens nooit boven de 2.500tpm te geraken, want dat is het toerental dat hij bij 120km/h maakt en als je rustig accelereert, dan zal hij dat toerental nimmer overschrijden. Je mist dan wél wat.
Nog een bijzonderheidje: deze auto is uitgerust met het Dynamic Drive systeem. Dit is een soort stabiliteits-systeem dat ervoor zorgt dat de auto niet te veel overhelt. Wanneer de sensoren in de schokdempers teveel druk meten aan een kant van de auto, zorgt het systeem ervoor dat de schokdempers razendsnel harder worden afgesteld. Op die manier blijf je strak in de bocht liggen en helt de auto niet naar buiten. Bij normaal gebruik merk je niets van dit systeem: hoe sportiever je rijdt, hoe beter je het merkt.
Wat mij een beetje tegenviel, is het verbruik. Bij constant 120km/h verbruikt hij acht liter per 100km en in de praktijk zul je bij een rustige rijstijl ongeveer tien liter verbruiken, wanneer je wat sportiever gaat rijden stijgt dit zelfs naar twaalf liter. Het komt erop neer dat je ongeveer 650 tot 700km op één tankinhoud kunt rijden. Dat het in de praktijk erg lastig is om minder dan 1:10 te verbruiken had ik niet verwacht, maar aan de andere kant: als je weinig brandstofkosten wilt hebben, dan kun je natuurlijk beter een 530d kopen.
2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line
2017 - BMW 5 Serie 530i xDrive High Executive
2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business
2012 - BMW M5
2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive
2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive
2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive
2008 - BMW M5 Touring
2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive