Het exterieur
De nieuwe S80 heeft een krachtigere uitstraling gekregen. Zonder achterste zijruitje en een sportievere daklijn heeft de auto meer weg van een grote S60. Ondanks de compacte uitstraling is de S80 juist in alle richtingen gegroeid. De toegenomen breedte en hoogte hebben een positieve invloed op de binnenruimte. Ondanks dit oogt de auto alles behalve imposant, het lijkt juist op het oog of de S80 in grote is afgenomen. Knap werk van de designafdeling uit het hoge noorden, maar vooral bij het in- en uitparkeren word je er sterk aan herinnerd dat je met een grote auto op pad bent. De uitzicht vanuit de bestuurdersstoel is ook niet optimaal door de vrij onoverzichtelijke achterkant en de aflopende motorkap.
Aan de voorzijde is de auto lekker dik en geven de strakke lijnen in de motorkap en koplampen een agressieve blik. De hoge schouderpartij zet vanaf de motorkap naar achteren door en wordt daarbij steeds breder wat zich vorm in de vorm van de achterlichtunits. Het design van deze units is niet onbekend en lijkt veel op die van de andere sedan modellen, de S60 en S40. De achterzijde is echt ‘dik’ te noemen wat vooral wordt geaccentueerd met dikke achterbumper die ver naar achteren steekt in combinatie met de dubbele uitlaten in deze benzine versie. Helaas geldt dit alleen voor de benzineversies, bij de 2.4D en D5 zijn de uitlaatpijpen verborgen achter de bumper.
De 18 inch lichtmetalen velgen zijn een optie, standaard wordt de Summum geleverd met 17 inch lichtmetaal.
Ook bij het exterieur heeft Volvo weer nagedacht over de veiligheid, zo zijn er in de zijspiegels knipperlichten verwerkt en zijn de remlichten van de achterlichtunit voorzien van LED-verlichting dat sneller oplicht bij het remmen.