Slot
De Altea XL is niets meer en niets minder dan een verlengde Altea, waardoor hij goed te vergelijken is met het concept dat Renault toepast met de Scénic en Grand Scénic. Het grote verschil tussen deze twee varianten is echter de toepassing van een derde zitrij die de Altea XL moet missen. Hierdoor kan de XL zich wat minder onderscheiden dan aanvankelijk werd gedacht en dat is jammer. Gelukkig beschikt de XL wel over een verschuifbare achterbank en dat is in dit geval een fijne aanvulling evenals de grote bagageruimte. Echter moeten we de interieurflexibiliteit die sommige rivalen wel bieden bij de Altea XL missen.
De geteste uitvoering van de Seat Altea XL in deze test, de Stylance, komt op een totaalprijs van €32.650 inclusief metallic lak (€560) en het XXL optiepakket (€575). Een geduchte concurrent, niet zo zeer in rijeigenschappen maar in afmeting, is de Renault Grand Scénic. Deze Grand Scénic is tevens leverbaar met een tweeliter diesel die goed is voor 150pk en vanaf €35.545 de showroom verlaat.
Een goed verkoopargument is dat er slechts €1.000 méér voor een Altea XL neergelegd dient te worden in vergelijking met een normale Altea. Hiervoor krijgt de nieuwe eigenaar een stuk meer bruikbare ruimte achter de achterbank. De enige vraag die nu nog onbeantwoord blijft is waarvoor we de Toledo nog nodig hebben. Het lijkt erop dat de harmonieus gelijnde Altea XL zijn broer langzaam de showroom uit zal werken.
- Ruimteaanbod
- Wegligging
- Stoelen
- Motorgeluid
- Geen vlakke laadvloer
- Geen derde zitrij
Mazda 5 2.0 CiTD Business
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense
Kia Carens 2.0 CRDi EX
Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège
Peugeot 5008 1.6 THP GT
Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S