Mercedes-Benz E-Klasse E200 NGT Classic

- 23 december 2006

Slot

Ondanks dat deze auto voorzien is van de kleinst mogelijk benzinemotor voor de E-Klasse, heb je er een redelijk krachtige auto aan. Wat moet dat met de grotere motoren wel niet worden? De NGT-technologie is op dit moment voor de E-Klasse alleen verkrijgbaar op de E200, maar zoals gezegd heb je daar op zich voldoende aan. Zeker als je uitrusting en dergelijke natuurlijk nog altijd naar eigen smaak kunt aanpassen. Pas wel op dat je de proefrit niet in een té luxe versie zoals deze maakt, want het is altijd moeilijk om weer af te kicken.
De brandstofkosten van het rijden op aardgas zijn drastisch lager dan die van benzine of zelfs diesel. Er worden voor deze E-Klasse een schatting gemaakt van zo’n 10 euro per 250 gereden kilometers. En dat is voor een auto van dit formaat dus helemaal niet gek.
Eigenlijk een prima verhaal dus wat betreft deze E-Klasse. Een veel verkochte auto, met de mogelijkheid om schoner en goedkoper te gaan rijden. Die auto zal dan wel veel verkocht worden….. Nou, nee dus! Eigenlijk zijn er nog maar zeer weinig op naam gezet en daarvoor is één heel duidelijke reden aan te geven: je moet kunnen tanken. En dat kun je in Nederland dus amper. Met op dit moment 7 tankstations (en 4 in aanbouw) in Nederland ben je dus eigenlijk alsnog gedoemd om op benzine te rijden, dus kun je beter die kleine 5000 euro extra (wat de NGT-meerprijs is) en de bagageruimte besparen en eenzelfde benzine-uitvoering kopen. Ter illustratie, hier in Zwolle, zit de dichtstbijzijnde aardgaspomp in Almelo. Bijna een uur rijden dus.
Het moge duidelijk zijn dat de overheid aan zet is, want indien er niet meer van dit soort tankstations komen, zullen de auto’s er ook niet komen. En dat het wel succesvol kan zijn, blijkt wel in omringende landen, neem bijvoorbeeld Duitsland waar zo’n 700 vulstations zijn.
Op korte termijn is één optie nog wel interessant: Er is een mogelijkheid om op de gewone aardgasleiding in huis een compressor te installeren waarmee je de auto dus in de garage of zelfs onder de carport kunt voltanken. Reken echter wel op zo’n 3000 euro aan kosten voor je deze slowfiller thuis hebt staan, aangesloten en al.

  • Luxe kilometervreter
  • Lagere uitstoot
  • Brandstofkosten
  • Ingewikkelde boardcomputer
  • Trage start automaat
  • Tankmogelijkheden
184 pk
250 Nm
230 km/h
9,1 s
onb (8.2) l/100km
174 g/km
E
22%
€ 50.700
€ 74.312
€ 1.362 / maand
€ 374 - € 408 / kwartaal
  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • Lexus GS 450h Executive

  • Audi A6 2.4 MT Proline

  • Volvo S80 2.5T Summum

  • 2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • 2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition

  • 2014 - Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition

  • 2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI

  • 2010 - Mercedes-Benz E63 AMG

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde

  • 2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde