Het interieur
Dat Skoda een onderdeel is van het Volkswagen-concern merk je direct bij het openen van de portieren. Het interieur oogt vertrouwd, maar door de grijze kleur tevens erg saai. Na een betere bestudering van het dashboard komen onderdelen uit onder andere de Volkswagen Golf langs. Het stuurwiel oogt wat aan de plastieke kant en mist radiobediening, maar ligt lekker in de hand.. De verstelling van het stuur in combinatie met de instelbare zetels maakt een nagenoeg perfecte zithouding mogelijk. Het meubilair is niet te hard en biedt zowel zijdelingse steun als steun in het zitvlak. Ook de lengte van het rug- en zitvlak zijn voldoende voor langere personen.
Eenmaal plaatsgenomen op voorstoelen is er niets te klagen betreffende de leefruimte voorin. Wat bij het wegrijden wel direct opvalt, is het gemis van een middenarmsteun wat het rijcomfort toch op een hoger niveau zou brengen. De ergonomie is wel prima in orde en alles zit op de plek waar je het zou verwachten. De middenconsole is duidelijk ingedeeld en zit strak in elkaar. Een kleine domper is dan ook dat de knoppen voor de radiofrequentie wat ‘losjes’ in de console lijken te zitten. Deze optionele radio is overigens een aanrader. Het vooral grijze interieur wordt in deze Ambiente voorzien van enkele aluminium accenten, die het interieur wat meer fleur geven. De instrumenten achter het stuurwiel komen niet overeen met zijn soortgenoten. Positief kunnen we zijn over de esthetische waarde ervan, minder positief zijn we over de afleesbaarheid. De schaalverdeling, van vooral de snelheidsmeter, is in het begin erg wennen. Noemenswaardig is de ruimte die Skoda in de Octavia heeft gecreëerd voor kaarten, flesjes en andere aflegmogelijkheden. Met de opbergruimte zit het voorin wel snor.
Achterin is de ruimte ook zeer acceptabel: hoofdruimte en beenruimte genoeg. Zelfs met 1.90m lengte is ‘achter jezelf zitten’ op de achterbank geen probleem. Ook het zitcomfort op de achterbank is goed te noemen, ook hier heeft het zitvlak voldoende lengte. De Octavia is voorzien van een middenarmsteun met skiluik, en een in twee delen neer te klappen achterbank. Het is echter jammer dat achterin de Ambiente de ramen niet elektronisch bediend kunnen worden. Achterin zit een grote kofferbak. Deze ruimte is netjes bekleed en afgewerkt en heeft een inhoud van 560 liter. Wanneer de neerklapbare achterbank wordt gebruikt is er maar liefst 1420 liter beschikbaar. Doordat de rugleuning op de zitting klapt, is een volledig vlakke laadvloer helaas niet realiseerbaar.
2020 - Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
2017 - Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
2014 - Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG
2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline
2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline
2009 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line
2009 - Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line
2008 - Skoda Octavia Scout 2.0 TDI