Het interieur
De binnenkant van de Accent is er één wars van allerlei poespas. Geen vreemde noviteiten, maar alles functionaliteit die je je wenst, kun je vinden op de te verwachten plekken en dat is het dan ook. De gebruikte materialen zijn van een goede kwaliteit en de verschillende delen zijn samen goed afgewerkt tot één geheel. Scheve naden of fragiele materialen zijn zo één, twee, drie, niet te vinden. Dit was iets wat ik bij de Santa Fé verleden jaar ook al opmerkte, maar het is dus gelukkig een trend die ook bij de kleinere modellen doorgezet wordt.
Eigenlijk zijn de klokkenwinkel, de niet-af-fabriek radio en de knoppen voor de bediening van verwarming/airco de enige afwijkingen op een verder glad dashboard. En ook de onderdelen zelf zijn simpel van opzet. Twee grote klokken voor de toerenteller en snelheidsmeter en 3 grote ronde knoppen voor de verwarming. Met de optielijst is het interieur overigens nog wel wat sprankelender te maken door bijvoorbeeld gebruik te maken van kleurencombinaties. Met de huidige First Edition is het zelfs mogelijk om gewaagde, felle kleurstellingen het interieur binnen te laten.
De stoelen zijn prima handmatig verstelbaar naar iedere gewenste zithouding. Toch vind ik de stoelen niet altijd even prettig. Met name wanneer je de auto op een wat pittiger manier rijdt is de vrij vlakke zitting niet zo prettig. Met name omdat de stoel ook nog vrij hard zijn heb je gauw de neiging om te gaan glijden op de stoel, dan wel je preventief schrap te zetten. Was de stoel iets meer sportief gevormd, dan was het probleem al een stuk minder. Of misschien was een wat zachtere, comfortabelere stoel nog wel beter, gezien het koperspubliek van de vorige Accents. Nu is het eigenlijk van beide niks en daardoor nog minder dan sportief of comfortabel afzonderlijk. Ruimte is er voorin wel genoeg, in die zin is voor een ieder dan ook wel weer een goede positie te vinden. Achterin houdt het daarentegen allemaal niet over, maar wat wil je, je hebt hier met een compacte auto te maken. De hoofdruimte is nog wel acceptabel, maar met de benen zit je toch al gauw in de rug van een lange passagier voorin te prikken. Achterin de koffer kun je nog een acceptabele 270 liter aan bagage kwijt.