Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

- 18 april 2007

Het rijden

De gereden auto is voorzien van de 1.6 VVT-i motor, welke overigens niet dezelfde is als in de vorige Corolla, want deze nieuwe motor meet 124 pk, waar de andere 1600 het met 14 pk minder moest doen. De motor komt tot leven door een druk op de startknop en de ‘sleutels’ kunnen zoals vaak bij dit soort systemen weer gewoon op zak gehouden worden. De motor is opvallend stil en draagt daarmee bij het kwaliteitsgevoel dat het interieur oproept. De auto komt soepel van zijn plek en op het dashboard verschijnt bijna direct het symbooltje ‘Shift’ om op te schakelen. Het blijkt dat de Auris je snel wil laten opschakelen om zodoende een laag verbruik te houden. Wanneer je je laat leiden door het systeem wordt het totale rijden wel een wat gezapig vertoning, want qua geluid verneem je al niet zoveel en de versnelling is ook maar zeer gestaag aangezien de toeren laag gehouden worden.

Wanneer je besluit om de goedbedoelde tips even te negeren en de Auris eens wat meer brandstof te voeren, wordt de auto zeker wel wat pittiger, maar eigenlijk pas vanaf zo’n vierduizend toeren merk je dat er flink meer vermogen vrij komt. Daaronder komt de motor zelfs gezapig over. De variabele kleppentiming (VVT) van Toyota is hier mede verantwoordelijk voor. Zodoende is het mogelijk om laagtoerig zuinig te rijden, maar hoogtoerig beduidend meer pit hebben. De fabrieksopgave geeft een acceleratietijd van 0 tot 100 van 10,4 seconden, maar de Auris geeft je totaal niet het gevoel die cijfers waar te kunnen maken. Met de automaat (MMT) of de 1400-motor zijn de cijfers nog een tikkeltje minder imposant. Daarentegen is de Auris als diesel zelfs met 177pk verkrijgbaar en dat beloofd voor een autootje als deze natuurlijk weer veel goeds. Eigenlijk zou er ook nog een snellere benzinevariant moeten komen boven 1.6, maar het is niet ondenkbaar dat er van de Auris nog een T-Sport model gaat komen.

Het sturen daarentegen gaat veel directer dan je zou verwachten. De elektronische stuurbekrachtiging brengt de bedoelingen van de bestuurder over op de wielen zoals het hoort, dus zonder speling of zachtheid. Bijkomend voordeel is dat de Auris relatief stug op het wegdek ligt, met de nadruk op relatief. Op de schaal van hard en sportief tot deinend en comfortabel ligt de Auris toch net aan de sportieve kant van het midden. En dat is toch niet direct iets wat je verwacht bij een auto die zich onder andere kenmerkt met een hoge zit en die zijn speerpunt bij laag verbruik heeft liggen. Hobbeltjes en klinkerwegen voel je in de auto toch beter dan verwacht, maar totaal niet op een vervelende manier. Persoonlijk houd ik wel van dat beetje communicatie met het wegdek.

124 pk
157 Nm
190 km/h
10,4 s
onb (7.1) l/100km
166 g/km
G
22%
€ 19.600
€ 26.450
€ 485 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Seat Leon 1.9 TDi Stylance

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • 2015 - Toyota Auris 1.2T Aspiration

  • 2015 - Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive

  • 2013 - Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive

  • 2012 - Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

  • 2010 - Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive