Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business

Gert Timmerman - 25 april 2007

Het rijden

En nu het belangrijkste voor de citrofiel: het rijgedrag. Ik rekende op dezelfde stijfheid als de normale C4, maar het veergedrag van de Picasso is daar absoluut niet mee te vergelijken. Het veergedrag van de C4 Picasso verraste me: het is zowaar comfortabel. Het kan natuurlijk niet op tegen de hydraulisch geveerde voitures, maar het is zeker niet slecht en ik denk beter dan alle andere concurrenten van de C4 Picasso. Citroën doet dus wat van haar verwacht wordt: comfortabele auto’s maken. De Ligne Business uitvoering die wij mee hadden was uitgevoerd met een automaat. Je kunt kiezen tussen de automaat of dat je zelf schakelt met de flippers achter het stuur. Mijn tip is om of heel langzaam op te trekken, zelf te schakelen of gewoon een handbak te nemen. Als je de bak zelf laat schakelen is het net of een vrouwelijke kabouter zit te schakelen onder de motorkap. Als je vlot wilt optrekken schiet je opeens naar voren op het moment dat de bak schakelt en het duurt een a twee seconde voordat hij in de volgende versnelling zit. Een automaat hoort wat mij betreft naadloos of bijna naadloos te schakelen. De nu twintig jaar oude Chrysler Voyager waar ik lang geleden in heb gereden schakelde toen al lekkerder dan de C4 Picasso nu.

Naast het schakelen is het gas geven een punt van kritiek. Het is goed te merken dat je niet meer gas geeft via een kabeltje maar via de elektronica. Het directe gevoel met het gas is weg. Als je vlot wil optrekken is het net op de boordcomputer moet nadenken wat hij moet doen: “Oeh, het gaspedaal is ver ingetrapt, help!, stress! In welke versnelling zit ik en moet ik ook terugschakelen? Hmm, even denken. O ja ik moet de gaskabel ook nog even flink aantrekken.”. Het directe gevoel is weg en dat vind ik persoonlijk heel jammer.

Wat onder de mensen die met een oude Citroën rijden wel prettig zal zijn is het remgedrag. Als je de eerste keer op het paddestoeltje van de DS drukt sta je in een keer stil en hetzelfde was bij mij en de C4 Picasso ook het geval. Het is heel even wennen om hier mee om te gaan maar daarna is het prettig.

Verder is het gewoon een heerlijke auto om mee te rijden. De C4 Picasso is stil, ligt goed op de weg en remt bovendien goed. Als ik een C4 Picasso zou gaan aanschaffen dan zou ik wel een handbak en een iets zwaardere motor nemen dan de 110 pk sterkte 1.6 HDiF.

110 pk
240 Nm
180 km/h
14,4 s
onb (5.7) l/100km
150 g/km
G
22%
€ 24.990
€ 33.780
€ 619 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense

  • Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • 2013 - Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150 Business

  • 2013 - Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business

  • 2011 - Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • 2006 - Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance