Skoda Fabia 1.4 16v Sport

- 8 mei 2007

Het rijden

Bij de gereden Fabia ligt een 1.4 16v motor in het vooronder die maximaal 85 pk levert. Qua motorinhoud ligt deze motor in het midden van de op dit moment verkrijgbare benzinevarianten. Eronder zit de 1.2 6-klepper en 12-klepper met respectievelijk 60 en 70 pk en erboven zit de 1.6 16-klepper met 105 pk. Wanneer de motor gestart wordt hoor je even een ietwat rauw geluid, waarna de motor stationair rustig rondloopt. Bij het wegrijden merk je direct dat de Fabia een pittig rakkertje is. Hij komt lekker vlot van zijn plek en met een paar keer opschakelen zit je snel op prettige doorrijsnelheden. De eerste kilometers worden binnen de bebouwde kom gemaakt, en a la minute wordt duidelijk dat deze Fabia uitermate geschikt is voor deze omgeving. Met een verkeerslichtje hier, een zebrapad daar en de ene bocht die de andere opvolgt is een wendbaar autootje dat vlot reageert op de opdrachten wenselijk en tijdens de testperiode bleek dat de Fabia daar prima aan voldoet. De derde versnelling is vanuit stilstand snel bereikt, zonder dat je het gevoel hebt aan het jakkeren te zijn en dat laatste is toch wel een pré voor een stadsauto.

Het bochtenwerk gaat makkelijk doordat het stuur zich licht laat bedienen, net als de overige bedieningselementen overigens. De Fabia stuurt ook redelijk accuraat, zonder daarbij snaarstrak te zijn, maar dat geeft ook niet. De wendbaarheid komt niet alleen in het bochtenwerk van pas, maar het inparkeren gaat -mede door zijn kleine formaat- ook er makkelijk. Met een goed overzicht zet je de auto in een letterlijke handomdraai makkelijk weg in het kleinste parkeerplekje. Er zit zelfs nog parkeersensoren op deze kleine Škoda, maar de reden daarvan ontgaat me een beetje. Die 345 euro kun je beter in je eigen zak steken of een paar andere leuke accessoires van kopen.

Wanneer je de bebouwde kom verlaat en ook eens wat extra kunt versnellen, blijkt de Fabia zowaar ook in zijn motorgeluid te laten willen horen dat de term 'Sport' niet alleen maar voor de show zou zijn. Zo vanaf de 4000 toeren klinkt er zowaar een bescheiden sportief brommetje, al zal dat geluid er net zo goed zijn in de 1.4 in Ambiente of Elegance. Bij hogere snelheden worden de vermogens gevoelsmatig wel sterk minder. Het vlotte stadskarakter kan zich niet vertalen naar een net zo vlot buiten-de-stad-karakter, al is het bij de gebruikelijke snelheden rond 80, 100 of 120 nog zeker niet behelpen. Opvallend is de sterk toenemende windruis bij deze snelheden. Met name langs beide A-stijlen komt er toch een behoorlijk onrustig geluid weg. En dit geluid gaat op den duur zeker vervelen. Best jammer, want de rol- of motorgeluiden zijn verder alleszins acceptabel.

85 pk
132 Nm
174 km/h
12,3 s
7,4 (6.5) l/100km
155 g/km
G
22%
€ 11.990
€ 19.585
€ 359 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Peugeot 207 1.6-16V XS Pack

  • Mazda 2 1.5 Executive

  • Honda Jazz 1.4i LS

  • Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • 2022 - Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • 2015 - Skoda Fabia 1.2 TSI Style

  • 2011 - Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG

  • 2010 - Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline

  • 2008 - Skoda Fabia Combi 1.6 16v Ambiente