Het exterieur
Als de Renault Vel Satis langsrijdt kan het je haast niet ontgaan, want de auto is een markante verschijning. Met zijn uitzonderlijke hoge raampartijen en bijzondere achterkant is het een aparte verschijning. Ik denk ook dat je de Vel Satis mooi vindt of niet, een middenweg bestaat niet wat mij betreft. Persoonlijk kan het ontwerp me niet bekoren en ik heb het idee dat ik niet de enige ben.
Waar we steeds meer zien dat de raampartijen aan de zijkant steeds lager worden - zoals bij de Chrysler 300C - heeft de Renault gekozen voor juist enorme hoge ramen bij de Vel Satis. Het ontwerp is natuurlijk niet nieuw meer, de Vel Satis is geïntroduceerd in 2002, maar wat mij betreft hadden ze het anders mogen doen. Wellicht proberen ze een link te leggen naar Renault’s grootste succes van de laatste tijd: de Scenic. Door de hoge raampartijen aan de zijkanten, lijkt de Vel Satis wat lomp. Het lijkt geen echte grote zakelijke limousine meer, maar meer een grote gezinsauto.
Toch is te zien dat er veel tijd is besteed aan het ontwerp, want het is toch één geheel. Eigenlijk kan je stellen dat alles apart is vormgegeven: de koplampunits, de raampartijen, de achterkant, de hoogte.
Doordat de auto groot oogt, lijken de 18 inch lichtmetalen velgen naar mijn idee te klein. Om de auto toch wat sportiviteit of stoerheid mee te geven zie ik liever nog grotere velgen onder de auto zitten. Ook het ontwerp van de velgen vind ik niet heel spannend, maar past wel weer bij het grote geheel.
Al met al kan ik toch concluderen dat de Vel Satis een markante verschijning is, maar dat hij niet echt boeiend is. Persoonlijk zou ik hem eerder links laten liggen dan er iets mee te doen. Maar gelukkig is smaak geheel persoonlijk en kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die de Vel Satis helemaal geweldig vinden. Een ding is zeker en dat is dat de Vel Satis een onderscheidende en unieke verschijning is.